Tikkie beleeft grootste jaar ooit

Tikkie beleeft grootste jaar ooit

29-12-2022 (07:00) - Economisch

De populariteit van Tikkie is onverminderd groot. Nadat in 2020 en 2021 al records zijn verbroken, zijn er dit jaar wéér meer Tikkies dan ooit verstuurd: 130 miljoen. De waarde van deze Tikkies is goed voor 5,5 miljard euro. Het record van vorig jaar, 4,2 miljard euro, is hiermee ruim gesneuveld.

Het totale bedrag dat sinds de start van Tikkie, ruim zes jaar geleden, met de app is betaald, komt hiermee op ruim 16,8 miljard euro. De waarde van de gemiddelde Tikkie is dit jaar eveneens gestegen: 41,84 euro, ruim 3 euro meer dan vorig jaar.

WK-Tikkies

De drukste Tikkie-dag van dit jaar was vrijdag 25 november (bijna 530.000 betaalde Tikkies). Dit komt niet alleen doordat veel Nederlanders op deze dag hun salaris ontvingen, maar óók omdat Oranje een wedstrijd tegen de VS won tijdens het WK Voetbal. Dit leidde tot extra veel Tikkies met omschrijvingen als ‘voetbal’, ‘WK’ en ‘bier’. Ter vergelijking: op een gemiddelde dag worden 350.000 Tikkies verrekend. Ook in 2022 zijn Tikkies heel snel betaald: 89 procent binnen één dag en maar liefst 63 procent binnen een uur. Hiervan wordt 36 procent zelfs binnen 5 minuten betaald.

Stijging festivals, feestjes en wintersport

Een Tikkie wordt vooral verstuurd om eten, lunch en boodschappen te verrekenen. Dit zijn dan ook de drie meest voorkomende omschrijvingen via Tikkie. Ook maatschappelijke trends zijn goed terug te vinden in de omschrijvingen. Afgelopen jaar leidde het einde van de coronamaatregelen tot een uitbarsting van feestjes en festivals. Tikkies voor ‘munten’, ‘drankjes’ en ‘carnaval’ zijn hier zeker naar te herleiden. Oppassers konden hieruit een slaatje slaan, de term ‘oppassen’ kwam dit jaar dan ook binnen in de top 10 veelgebruikte Tikkies. Ook konden we weer op wintersport en zomervakantie en ook dat is in de omschrijvingen terug te zien.

Bijzondere doelen

In 2022 konden Nederlanders direct doneren aan Giro 555 via de Tikkie app. Hierdoor werd 4,2 miljoen euro gedoneerd. Daarnaast konden mensen doneren tijdens Koningsdag, via Tikkie QR-codes. Deze konden mensen printen en gebruiken om snelle betalingen te faciliteren op vrijmarkten. Betalen ging daardoor niet alleen makkelijker, mensen konden via de QR-codes ook direct geld doneren voor Oekraïne.

Zakelijke Tikkie

Naast consumenten wordt Tikkie ook door steeds meer zakelijke gebruikers gebruikt. Inmiddels gebruiken 25.000 bedrijven Tikkie en is het aantal zakelijke gebruikers in vergelijking met 2021 met 25 procent gegroeid. De populariteit van zakelijk gebruik van Tikkie, leidde ook tot de lancering van Tikkie Zakelijk, een aparte app die de functionaliteit nog eenvoudiger maakt voor haar gebruikers.

Andere functionaliteiten

Naast Tikkie Zakelijk, voegde Tikkie nog meer functionaliteiten toe aan het portfolio, zoals Groepie. “Onze nieuwe toepassing om groepsuitgaven snel en eenvoudig met vrienden te kunnen verrekenen, is sinds de lancering razendsnel gegroeid. Groepie heeft een vliegende start beleefd en telt nu al ruim 200.000 gebruikers.”, vertelt Moreno Kensmil, hoofd Marketing van Tikkie. Ook biedt Tikkie sinds dit jaar andere functionaliteiten, zoals hulp bij het terugkrijgen van statiegeld op PET-flessen via statiegeldautomaten op stations. Ook is Tikkie dankzij de samenwerking met Butlaroo veel terug te zien in de horeca, waar gasten kunnen bestellen met een QR-code via het platform van Butlaroo én betalen via Tikkie.
 


Bureaus

Media

Marketing