VDS Publishers neemt belang in adtech-bedrijf Planet Nine Media

VDS Publishers neemt belang in adtech-bedrijf Planet Nine Media

01-09-2025 (13:39) - Economisch

VDS Publishers, het mediabedrijf achter onder andere TopGear.nl en JFK.men, heeft een strategisch belang genomen in het Nederlandse adtech-bedrijf Planet Nine Media. Het belang van VDS zal via een geleidelijke opbouw worden uitgebreid naar 50%.

Planet Nine Media is sinds 2020 actief en heeft zich ontwikkeld tot een onafhankelijke softwarepartij met eigen ad-publishing en ad-auction header bidding-technologie. Deze technologie integreert toonaangevende tools en SSP’s zoals AdX, Adform en lokale spelers als Adswag, en werkt samen met demand- en contextual-platforms zoals ShowHeroes, Teads en Seedtag.

Taco Stomps, DGA van Planet Nine Media: "De vergaande samenwerking met VDS Publishers stelt ons in staat onze technologische expertise te bundelen met de sterke online ambities en sales expertise van VDS. Samen bieden wij een volwaardig alternatief voor uitgevers die gericht willen groeien in hun programmatic sales." Planet Nine Media staat bekend om haar maatwerkoplossingen voor digitale publishers, hoge betrouwbaarheid en volledige transparantie in kostenstructuren.

VDS Publishers brengt meer dan 20 jaar media-ervaring en een sterk netwerk van adverteerders mee in deze samenwerking, met als doel Planet Nine Media te positioneren als het go-to boutique programmatic saleshouse voor premium publishers.

Meer grip, schaal en impact

Robert Heijmans, sales & online strategy director bij VDS Publishers: "Via onze eigen websites bereiken we inmiddels meer dan 3 miljoen Nederlandse mannen per maand. Dat digitale bereik vullen we aan met 23 printuitgaven per jaar en een sterke organische aanwezigheid op social. Gecombineerd zijn we daarmee in staat om 70% van de Nederlandse mannen van 18 jaar en ouder te bereiken."

"Dankzij de samenwerking met Planet Nine Media en een netwerk van sterke publishers, kunnen we adverteerders nu voorzien van nog meer grip, schaal en impact in hun programmatic campagnes – precies de combinatie waar ik, in mijn eerdere rol als senior programmatic consultant bij dentsu, altijd naar op zoek was", vervolgt Heijmans.

Digitale omzet vertienvoudigd

Roland en Martijn van der Spek, DGA’s van VDS Publishers: "We waren al 15 jaar actief in de online ad-markt en hebben met diverse ad-saleshouses samengewerkt totdat we Planet Nine Media tegenkwamen. Planet Nine Media heeft korte lijnen, slimme technologie, transparante marges en ook heel belangrijk: salesbeloftes worden nagekomen."

"Gezamenlijk willen we Planet Nine Media naar een nog hoger plan tillen waarbij we ook andere mediacollega’s met sterke A-merk-websites willen laten aansluiten op ons netwerk. Dit enerzijds om verdere schaalgrootte te verkrijgen richting de advertentiewereld en anderzijds voor collega publishers die omzet én transparantie én service belangrijk vinden. Onze digitale omzet is meer dan vertienvoudigd sinds onze samenwerking met Planet Nine Media en van die businesscase willen we ook graag andere publishers laten profiteren."


Bureaus

Media

Marketing