Wordt pandemie  alsnog de ondergang voor  HelloFresh?

Wordt pandemie alsnog de ondergang voor HelloFresh?

12-03-2025 (16:54) - Economisch

Door de publicatie van de voorlopige jaarcijfers over 2024 zakte de koers van HelloFresh tot onder de 9 euro, een daling van meer dan 10%. Sinds 2021 tijdens de coronapandemie is het aandeel meer dan 90%  gezakt, meldt het FD.

Abonnementen op maaltijdboxen lijken over hun hoogtepunt heen. Bedrijven als HelloFresh, Marley Spoon en Ekomenu hebben het zwaar. Veel supermarkten hebben hun eigen maaltijdboxen in de schappen, die voordeliger zijn, en vormen daardoor een grote concurrent. Tijdens coronatijd was er veel vraag naar maaltijdbereiding bezorging, doordat supermarkt dicht waren in sommige landen, en ook restaurants dicht moesten. Nu kiezen steeds minder mensen voor deze maaltijdboxen, en dat is te zien in het aandeel. In vier jaar tijd is deze gedaald van €95, naar €8,20. 

HelloFresh heeft zijn ambitieuze groeidoelen voor 2025, die een jaarlijkse toename van 11% vereisten, losgelaten. Ondanks prijsverhogingen steeg de omzet met slechts 1% naar €7,6 miljard, en wordt er verwacht dat deze in 2025 zal krimpen naar €7,2 miljard. Onder druk van beleggers veranderde het bedrijf zijn strategie, met focus op productiviteitsgroei. Ook zal het gaan focussen op betere klanten, die grotere pakketten afnemen om de marketingkosten te verlagen. Hoewel de eerste resultaten van deze efficiëntieslag zichtbaar zijn en de rentabiliteit stijgt, is de marge in 2024 gedaald. 

 


fd.nl

Bureaus

Media

Marketing