7 van de 10 Nederlanders vermoeden regelmatig greenwashing bij bedrijven
&Gagement, MSI en Return on Content hebben een onderzoek naar duurzaamheid bij bedrijven gelanceerd. Zeven van de tien Nederlanders (71%) vinden dat bedrijven regelmatig aan greenwashing doen. Voor de meerderheid (65%) is het ook onduidelijk hoe bedrijven van elkaar verschillen op het gebied van duurzaamheid.
De meerderheid van Nederlanders (62%) vindt dat bedrijven in hun communicatie moeten bewijzen hoe duurzaam zij zijn, omdat dit goed is voor het vertrouwen van de consument.
Duurzame vakanties
De helft van consumenten zegt dat duurzaamheid een rol speelt in hun de keuze voor een vakantie naar het buitenland, daarbij zegt een derde in de toekomst bereid zijn minder te gaan vliegen. Het percentage greenwashing ligt bij luchtvaartmaatschappijen lager dan bij andere bedrijven (ruim 10%). Transavia laat de beste scores zien als het gaat om online content over duurzaamheid. De webpagina’s over duurzaamheid van budgetmaatschappijen EasyJet en RyanAir scoren ruim lager dan het gemiddelde.
Verstopte content
“Het is opvallend dat duurzaamheid nog vaak in het corporate hoekje van de website verstopt zit. En als er al aanbod is waarbij de impact van je reis is meegenomen, dan is dit een aparte categorie. Dat doet geen recht aan het belang dat consumenten in toenemende mate hechten aan duurzaamheid bij het boeken van vliegtickets of een reis”, aldus Marnix Vriend van positionerings- en activatiebureau &Gagement. “Er ligt een grote opdracht voor merken in deze categorie om duurzaamheid te vervlechten in de basis van de dienstverlening. Waarbij het de uitdaging is om een eigen verhaal te maken dat past bij de merkwaarden en dat de stevige bewijsvoering levert die consumenten zoeken en verwachten.”