AI prioriteit nummer één voor Nederlandse CMO's in 2025
Nederlandse Chief Marketing Officers (CMO's) zijn positiever over 2025 dan hun internationale collega's. Dat blijkt uit de nieuwste CMO Barometer van Serviceplan Group, met de input 835 wereldwijde CMO's. Bijna de helft (48%) van de Nederlandse respondenten verwacht een betere economische situatie in hun sector, terwijl 37% denkt dat deze stabiel blijft.
Nederlandse CMO’s zetten in op kunstmatige intelligentie (AI) als belangrijkste trend voor 2025. Maar liefst 86% ziet AI als prioriteit, gevolgd door contentcreatie en personalisatie van de customer journey (beide 85%). "Voor het creëren van hyper-gepersonaliseerde shopper ervaringen blijft AI een hot topic komend jaar, omdat iedereen in 2024 aan het experimenteren is en 2025 pas het moment van integreren wordt," zegt Susanne Damen, CMO bij AGU.
Volgens Menno Westinga, Managing Director van Mediaplus, biedt AI niet alleen meer efficiëntie, maar ook kansen om diepere klantrelaties op te bouwen: "Het strategisch inzetten van AI en marketingautomatisering helpt om marketingprestaties te optimaliseren."
Balans tussen emotie en resultaten
Succesvolle marketing in de toekomst zal een brug slaan tussen kunstmatige en emotionele intelligentie. Hoewel emotie in branding belangrijk blijft, verschuift de aandacht naar processen en meetbare resultaten. Optimalisatie, automatisering en marketing-ROI krijgen steeds meer prioriteit.
Ondanks uitdagingen kijken Nederlandse marketeers vol vertrouwen naar de toekomst. Christiaan van Betuw, CEO van Serviceplan Group Netherlands, vat het samen: "Het feit dat Nederlandse CMO's zo vooruitstrevend zijn, bevestigt dat we samen klaar zijn om de golf te pakken die 2025 ons biedt naar een innovatierijke toekomst, en ook ver daarna."