Meer Nederlanders vinden cadeaukaarten leuker dan geld
04-03-2020 (09:58) - Marketing
Naar schatting wordt er jaarlijks voor zo’n € 1,5 miljard aan cadeaukaarten gekocht in Nederland. Uit onderzoek blijkt dat Nederlanders het leuker vinden om een cadeaukaart te geven of om te krijgen dan geld, zo blijkt uit onderzoek dat de Branchevereniging Cadeaukaarten Nederland liet uitvoeren door GfK Nederland.
Voor bijna de helft van cadeaukaartkopers is “leuk om te geven” het belangrijkste aankoopmotief voor het aanschaffen van een cadeaukaart. Nederlanders vragen ook steeds vaker om een specifieke cadeaukaart als geschenk. Inmiddels doet 1 op de 5 dat. De belangrijkste aanleiding voor het kopen van een cadeaukaart is een verjaardag (39%), gevolgd door Kerst (27%).
Ondanks een lichte stijging in interesse voor digitale codes, geeft of ontvangt de meerderheid graag een fysieke cadeaukaart. Het overgrote deel van alle cadeaukaarten (79%) worden in een fysieke winkel gekocht. De belangrijkste reden daarvoor is dat de koper de cadeaukaart graag direct in huis heeft. Verder wordt bij het kiezen van een cadeaukaart vooral gelet op het aantal bestedingsmogelijkheden en het aanbod van locaties waar de cadeaukaart ingeleverd kan worden. Ook blijkt de geldigheidsduur van een cadeaukaart belangrijk bij het maken van een keuze.
Voor bijna de helft van cadeaukaartkopers is “leuk om te geven” het belangrijkste aankoopmotief voor het aanschaffen van een cadeaukaart. Nederlanders vragen ook steeds vaker om een specifieke cadeaukaart als geschenk. Inmiddels doet 1 op de 5 dat. De belangrijkste aanleiding voor het kopen van een cadeaukaart is een verjaardag (39%), gevolgd door Kerst (27%).
Ondanks een lichte stijging in interesse voor digitale codes, geeft of ontvangt de meerderheid graag een fysieke cadeaukaart. Het overgrote deel van alle cadeaukaarten (79%) worden in een fysieke winkel gekocht. De belangrijkste reden daarvoor is dat de koper de cadeaukaart graag direct in huis heeft. Verder wordt bij het kiezen van een cadeaukaart vooral gelet op het aantal bestedingsmogelijkheden en het aanbod van locaties waar de cadeaukaart ingeleverd kan worden. Ook blijkt de geldigheidsduur van een cadeaukaart belangrijk bij het maken van een keuze.
Meer omzet door cadeaukaarten
Al deze gegeven cadeaukaarten zorgen bij de locatie waar ze worden ingeleverd voor extra omzet. Meer dan de helft van de consumenten geeft namelijk met het verzilveren van hun cadeaukaart meer uit dan de waarde die op de cadeaukaart staat. De gemiddelde extra besteding was in 2019 € 43. Dit is meer dan de gemiddelde waarde van een cadeaukaart.