Wat zijn de vijf belangrijkste digital marketing trends voor 2022?

27-01-2022 (12:31) - Marketing

2022, het jaar waarin onze fysieke wereld verder digitaliseert en waarin de groene revolutie ook marketeers aan het denken zet. Daarnaast hebben veel organisaties last van de krapte op de arbeidsmarkt. Wat zijn de belangrijkste trends die dit jaar het digitale marketing landschap gaan bepalen?
 

MarOps als nieuw discipline

De hoeveelheid beschikbare data en tools groeit. Veel marketeers houden zich dagelijks bezig met het slimmer inrichten van de funnel die steeds complexer en technischer wordt. De rol van centrale datacollectie en de juiste tools wordt nog belangrijker. Daarmee groeit ook de behoefte om de hele marketingoperatie beter te stroomlijnen. Dit leidt tot een nieuwe discipline in ons vakgebied; Marketing Ops.
 

Van handwerk naar algoritmes

Binnen de werkzaamheden van een marketeer is er nog een verschuiving bezig.
De toenemende automatisering van ads & search helpt bij het optimaliseren van campagnes. Big Tech partijen als Alphabet (Google) en Meta (Facebook) investeren zwaar in Artificial Intelligence (AI) en Machine learning (ML). Hierdoor komen er steeds meer mogelijkheden om hulp te krijgen van algoritmes bij de optimalisatie van je campagnes.
 

De volgende stap naar de Metaverse

Big Tech partijen investeren niet alleen massaal in AI en ML voor het automatisch optimaliseren van campagnes, maar ook voor een verdere digitalisering van de fysieke wereld. Deze organisaties zetten een volgende stap in de ontwikkeling en adoptie van Internet of Things (IoT) applicaties en augmented- en virtual reality toepassingen. Hiermee wordt de basis gelegd voor de Metaverse. Metaverse (samenstelling van meta ‘beyond’ of ‘voorbij’ en universe) kan worden omschreven als een toekomstvisie met een gedeelde virtuele wereld waar je als avatar door heen beweegt. Zo ver gaat het in 2022 nog niet. Wel zal je steeds vaker kennis maken met nieuwe virtuele toepassingen en mogelijkheden zoals een virtuele open dag of proefrit voor je nieuwe auto.
 

De groene revolutie binnen e-commerce

In 2022 is er niet alleen aandacht voor technologische ontwikkelingen, maar ook de groene revolutie zet komend jaar door. Dit zal je o.a. terug zien in een groenere e-commerce keten. Denk hierbij aan: duurzamere verpakkingsmaterialen, efficiënt spreiden van bestellingen, beter retourbeleid en een groenere ‘last mile’. Het mooie is dat de consument verleiden voor groenere keuzes vaak hand in hand gaat met kostenefficiëntie.
 

Krapte op de arbeidsmarkt

Maar zonder de juiste personen in je organisatie zijn de vier bovenstaande ontwikkelingen weinig waard. Krapte op de arbeidsmarkt leidt bij veel marketing plannen tot vertraging.. Om medewerkers (en talent) te binden en behouden wordt er in 2022 dan ook meer geïnvesteerd in hun ontwikkeling. De juiste mensen in je organisatie hebben om in te spelen op de trends en ontwikkelingen is dus essentieel.
 

Trendrapport 2022

In het Digital Marketing Trendrapport 2022 van Beeckestijn Business School krijg je een uitgebreide toelichting op deze vijf trends. Laat je inspireren door voorbeelden en nieuwe inzichten. Daarnaast bevat het trendrapport drie interviews met vakexperts. Marketing Technologist Frans Riemersma neemt je mee in wereld van MarOps, Digital Marketing Advertising Specialist Alex Groenendijk vertelt over de automatisering van Ads en auteur & onderzoeker/universitair docent Heleen Buldeo Rai laat de mogelijkheden van groenere keuzes zien.
 

 


Bureaus

Media

Economisch