Cultuurmonitor 2022 brengt onzekerheid afgelopen jaar in beeld

31-01-2023 (10:06) - Economisch

De Boekmanstichting presenteert vandaag de resultaten van de Cultuurmonitor 2022 in de Kunsthal Rotterdam. De culturele en creatieve sector stond afgelopen jaar in het teken van onzekerheid. In de presentatie van de Cultuurmonitor 2022 geeft de stichting een overzicht en analyse van de belangrijkste ontwikkelingen die hierbij een rol spelen.

De Cultuurmonitor is een online tool door en voor de culturele sector. Onderzoekers van de Boekmanstichting verzamelen hiermee gedurende het jaar data over verschillende culturele domeinen en signaleren aan de hand daarvan belangrijke onderwerpen. 

Onzekere cijfers

Vanaf januari 2022 openden cultuurlocaties weer en in maart waren de coronamaatregelen opgeheven. Bezoekcijfers herstelden, maar bleven nog achter bij de situatie vóór corona. Zo ontvingen bioscopen en filmtheaters 34 procent minder bezoekers dan in 2019, en is de verwachting dat musea ten minste 27 procent minder bezoekers trokken dan in het topjaar 2019. Bij de onzekerheid over dit herstel voegden zich gedurende het jaar ook nieuwe onzekerheden, zoals de energiecrisis en inflatie.

Culturele beroepspraktijk

De Cultuurmonitor 2022 biedt zes analyses van actuele thema’s in de culturele sector. Op de culturele beroepspraktijk was de impact van corona ongelijk verdeeld. Het totaal aantal zelfstandigen groeide tussen 2019 en 2021 van 141.860 naar 149.830. De deelsector Kunsten en cultureel erfgoed (met bijvoorbeeld uitvoerende en scheppende kunstenaars) heeft zich eind 2021 nauwelijks hersteld ten opzichte van 2019, terwijl de deelsector Creatieve zakelijke dienstverlening (met bijvoorbeeld industrieel designers en architecten) in 2021 meer omzet en banen kende dan in 2019.

Meer behoefte aan diversiteit en inclusie 

De Cultuurmonitor heeft behoefte aan nieuwe data om ontwikkelingen op het gebied van diversiteit, gelijkwaardigheid en inclusie te kunnen volgen. Organisaties willen weten hoe ze ervoor staan zodat het beleid daarop aangepast kan worden. Het thema duurzaamheid laat zien dat de culturele en creatieve sector tussen 2019 en 2022 niet méér of structureler is gaan verduurzamen. 


Bureaus

Media

Marketing