Gen-Z'ers en millennials blijven doneren ondanks inflatie

01-12-2022 (09:00) - Economisch

Ondanks de economische situatie geeft de helft van de Nederlandse Gen-Z’ers en Millennials aan dat ze hun donatiegedrag aan goede doelen niet zullen veranderen. Bij diegenen die minder gaan doneren (30%) zijn inflatie en levensveranderende situaties de oorzaak. Dit blijkt uit een onderzoek van PayPal in samenwerking met Direct Research over donatiegedrag onder 1000 Millennials en Gen-Z’ers.

De functie Give at Checkout biedt consumenten de mogelijkheid om €1 te doneren wanneer zij online aankopen doen met PayPal. “PayPal heeft dit jaar haar klanten de mogelijkheid geboden om veel goede doelen te helpen ondersteunen. De microdonatie is een gemakkelijke manier voor consumenten om te geven wat ze kunnen, wanneer ze dat kunnen", legt Maarten Zwaan, Market Lead PayPal Benelux & Ierland uit. 

Meer donaties tijdens de feestdagen

Wel verwacht men dat hun donatiegedrag rond de feestdagen verandert. Zo is één op de drie geneigd om meer te doneren rond de feestdagen. De belangrijkste reden hiervoor is dat ze meer aan anderen denken die het minder goed hebben. Over het algemeen zouden Gen-Z’ers en Millenials meer doneren als zij meer geld te besteden hadden. 

Collectebus blijft populair

De collectebus is de populairste manier om te doneren (46%), gevolgd door bankoverschrijving (38%) en via automatische incasso (31%). Het aandeel dat donaties via online platforms of social media doneert is groter onder Gen-Z’ers. Onder Millennials is juist het aandeel dat per collectebus doneert groter. Gen-Z en Millennials doneren online hogere bedragen dan bij fysieke donaties: 42% doneert online meer dan €50 per jaar, ten opzichte van 20% die meer dan €50 fysiek doneert.

Gezondheid, dieren en armoedebestrijding

Twee op de vijf Gen-Z’ers en Millennials steunen meer dan 2 goede doelen. Zij steunen vooral goede doelen die betrekking hebben op de gezondheid en geneeskunde (47%), dieren (37%) en in iets mindere mate armoedebestrijding (32%). Beide generaties vinden het belangrijk om te weten waar hun geld naartoe gaat en waar een goed doel zich voor inzet. Gen-Z’ers en Millennials kennen de doelen die zij steunen meestal via hun omgeving (40%) of een collecte aan de deur (36%).  


Bureaus

Media

Marketing