Google.org doneert miljoen aan Stichting Social Enterprise

08-11-2022 (10:04) - Economisch

18 november is dag van de ondernemer. Veel mensen zien bij het woord 'ondernemer' nog steeds een witte man van middelbare leeftijd zonder migratieachtergrond voor zich. Maar het ondernemerschap beperkt zich niet tot deze specifieke demografische groep of tot bedrijven die opschalen om een zogenaamde 'unicorn' te worden.

Hoewel slechts 27% van de sociale ondernemers aangeeft tot een gemarginaliseerde groep te behoren, toont onderzoek aan dat een veel grotere groep te maken heeft met discriminatie op basis van geslacht, leeftijd of nationaliteit. Daarnaast spelen ook factoren zoals seksuele geaardheid, ras, etniciteit of geloofsovertuiging een rol.

Google.org stelt € 1 miljoen beschikbaar aan Stichting Social Enterprise NL voor onderzoek en om de juiste omstandigheden te creëren waarbinnen deze sociale ondernemers kunnen floreren. De stichting richt zich met dit onderzoek op ondernemers van kleur, met een migratie-achtergrond of met een achtergrond als vluchteling. De stichting kijkt wat deze ondernemers nodig hebben om te slagen en hoe de sociale economie van Nederland inclusiever gemaakt kan worden. Het overgrote deel van de subsidie aan Stichting Social Enterprise NL gaat naar gerichte steunprogramma's voor ondernemers. 

Daarnaast doneert Google.org € 500.000 aan INCO, zodat de organisatie diens intensieve trainingsprogramma's kan introduceren in Nederland. INCO is een internationale non-profitorganisatie die bijdraagt aan de groei en ontwikkeling van bedrijven die zich inzetten voor de maatschappij en het milieu. Stichting Social Enterprise NL ondersteunt INCO bij het aanbieden van een trainingsprogramma op maat aan ondernemers die momenteel te weinig middelen en steun ontvangen. 

Groei met Google marketing bootcamp

Migranten, vluchtelingen en mensen van kleur worden onvoldoende ondersteund in hun ondernemerschap, maar hetzelfde geldt voor Nederlandse vrouwen. Uit cijfers van de Kamer van Koophandel blijkt dat minder dan 1% van het durfkapitaal wordt geïnvesteerd in bedrijven die uitsluitend door vrouwen worden geleid. Dit ondanks het feit dat een opmerkelijk hoog aandeel vrouwen (51%) leiding geeft aan sociale ondernemingen. Om ook hier een positieve bijdrage te kunnen leveren, start Google vandaag de Groei met Google marketing bootcamp waarmee 25 vrouwelijke ondernemers met impact geholpen worden om het succes van hun bedrijf te vergroten. 

Invloedrijke vrouwen als Houda Loukili (foto boven) en Carlijn-Valerie Lap behoren ook tot deze groep. Houda is voormalig Nederlands kampioen kickboksen. Na een auto-ongeluk dat haar bijna fataal werd en impact had op zowel haar carrière als atleet als haar zelfvertrouwen, richtte ze SuperHeld voor Kids op. Met SuperHeld voor Kids helpt Houda kinderen om meer zelfvertrouwen te krijgen en weerbaarder te worden in de hedendaagse maatschappij. 


Bureaus

Media

Marketing