Groot deel gebruikers online bankieren niet financieel gezond

11-05-2023 (07:00) - Economisch

Bijna twee derde van de Nederlanders (65%) is bewust bezig met de eigen uitgaven en inkomsten, waarvan de helft zegt dat dit door prijsstijgingen van het afgelopen jaar komt. Ongeveer 40% vindt zichzelf nu bewuster bezig met hun financiële situatie dan een jaar geleden.

Dat blijkt uit de nieuwe Digitale Monitor van ING, een onderzoek van de bank naar trends in betalen en digitaal bankieren in Nederland. 

Niet financieel gezond 

Vier op de tien mensen zeggen tevreden zijn over hun financiële situatie voor de komende 12 maanden, terwijl iets meer dan één op de tien mensen zich onzeker voelt over hun financiële positie. Jeroen Losekoot, verantwoordelijk voor dagelijkse bankzaken bij ING: “Als we de definities van de VN volgen, is een groot deel van onze primaire digitale klanten niet financieel gezond. Dit betekent dat ze geen geldbuffer hebben, te hoge uitgaven, of zelfs allebei". 

Betaalverzoeken sneller verstuurd en betaald

Vier op de vijf Nederlanders sturen nog op dezelfde dag van de betaaltransactie een betaalverzoek. Een deel (13%) stuurt betaalverzoeken sneller uit dan een jaar geleden. Als het gaat om het betalen van een betaalverzoek, dan betaalt vier op de tien mensen direct na ontvangst. Bijna iedereen betaalt een betaalverzoek op dezelfde dag. Ongeveer één op de tien betaalt het betaalverzoek van anderen sneller terug dan een jaar geleden. Uit de monitor blijkt dat 18 tot 34-jarigen betaalverzoeken het meeste gebruiken, waarvan bijna één op de tien dagelijks. Maar één op de twintig 66-plussers gebruiken betaalverzoeken wekelijks. 


Bureaus

Media

Marketing