Minder eten en meer vergelijken door infatie

24-04-2023 (10:15) - Economisch

De Nederlandse consument besteedt meer tijd aan het vergelijken van aanbieders van voedsel zoals supermarkten en kopen ook via meer aanbieders dan vroeger. Ook geeft meer dan 20 procent van de respondenten aan ongezonder te zijn gaan eten als gevolg van inflatie, blijkt uit een enquête door Foodello

De uitkomsten van de enquête laten zien dat boodschappen en dan vooral eten gemiddeld 30% duurder zijn geworden. 

Meer vergelijken

Ruim 50 procent besteedt inmiddels tien minuten tot een uur aan het vergelijken van prijzen bij verschillende aanbieders, bijna 60 procent doet dit online. Bijna 70 procent van de respondenten shopt bij meer verschillende aanbieders dan vorig jaar. 20 procent zegt minder te zijn gaan eten, wat een positief effect op de gezondheid kan hebben. 65 procent geeft aan bewuster te zijn gaan eten door de inflatie. Toch zegt ook meer dan 20 procent van de respondenten ongezonder te zijn gaan eten. Een zorgwekkende trend vindt Bas Dekker van online supermarkt Foodello: “Bewuster eten en ook minder eten – mits op een verantwoorde manier – zien wij uiteraard als een goede ontwikkeling. Tegelijkertijd is er blijkbaar een trend naar ongezonder eten en die is natuurlijk zorgwekkend.”
 


Bureaus

Media

Marketing