Nederlander shopt bewuster tijdens Black Friday

10-11-2022 (11:56) - Economisch

Van de massale koopjesjacht die Black Friday en Cyber Monday (BFCM) was, wordt het in 2022 een langere periode waarin consumenten bewuster, duurzamer en met oog voor kwaliteit winkelen. Dat blijkt uit onderzoek door Sapio Research in opdracht van Shopify.

Zo kiest 40% van de consumenten er bewust voor om te shoppen voordat de prijsstijgingen door inflatie echt voelbaar worden. Een belangrijke voorwaarde voor aankopen is kwaliteit: 75% wil tijdens BFCM geld besteden aan producten van hogere kwaliteit die langer meegaan.

Duurzaamheid boven inflatie

Er mag dan hoge inflatie zijn, toch shopt de Nederlandse consument groen: 60% is op zoek naar duurzame producten die geen afbreuk doen aan hun normen en waarden over duurzaamheid. 59% van de Nederlandse consumenten is bereid langer op een artikel te wachten wanneer het van een duurzaam merk komt; en ondernemers kunnen daar hun voordeel mee doen. 75% van de Nederlandse ondernemers zet hun plannen voor verduurzaming - ondanks hun stijgende kosten - door.

Focus op connectie met de klant

Zo’n 34% van de Nederlandse consumenten stapt naar de concurrent voor een beter product. Mel van Lieshout, country manager Nederland bij Shopify: “85% van de Nederlandse retailers geeft aan dat het nu door inflatie belangrijker dan ooit is om een connectie te hebben met de klant. In lijn hiermee wil een meerderheid van de Nederlandse consumenten (64%) bijvoorbeeld dat merken van tevoren al communiceren over aanbiedingen voor BFCM. Daar kunnen retailers hun voordeel mee doen en loyaliteit creëren door contact te onderhouden. Tegelijkertijd shopt de Nederlandse koper bewust voor kwaliteit en duurzame producten; een trend die we al langer opmerken. Dit biedt kansen voor ondernemers om hierop in te spelen en hierin te voorzien; om zelf te verduurzamen, meer waarde uit hun merk te halen en van klanten op den duur loyale merkambassadeurs te maken.”

Onderzoek

Het online onderzoek is uitgevoerd door Sapio Research, namens Shopify, onder 24.009 consumenten en 9.012 bedrijven met minder dan 1.000 werknemers in het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland, Spanje, Italië, Nederland, Zweden, Australië, Nieuw-Zeeland, Japan, de VS en Canada. In Nederland werden 2.002 consumenten en 400 ondernemers ondervraagd. Het onderzoek vond plaats tussen september en oktober 2022.

 


Bureaus

Media

Marketing