Online bestedingen groeien eerste half jaar met 17% naar € 9,53 miljard
09-09-2016 (10:07) - Economisch
We gaven in de eerste helft van dit jaar € 9,53 miljard uit aan online aankopen van producten en diensten. Dit betekent een groei van 17,2% ten opzichte van vorig jaar, toen er in de eerste zes maanden € 8,13 miljard online werd besteed.
Dit blijkt uit cijfers van de Thuiswinkel Markt Monitor, het onderzoek naar online consumentenbestedingen in Nederland. Dit onderzoek wordt door GfK uitgevoerd, in opdracht van Thuiswinkel.org, en mogelijk gemaakt door PostNL.
Van de € 9,53 miljard aan online consumentenuitgaven, is € 5,10 miljard (+24,7% ten opzichte van HY1 2015) besteed aan de aankoop van producten, zoals telecom, elektronica en kleding. De overige € 4,44 miljard (+9,6%) is uitgegeven aan de online aankoop van diensten, zoals vliegtickets en (nieuw) afgesloten verzekeringen.
19 miljard
De verwachting is dat de groei van bestedingen via het online kanaal zich in de rest van het jaar voortzet en dat de online omzet over 2016 de € 19 miljard ruimschoots passeert. Vooral in het tweede kwartaal is een forse groei van de online bestedingen terug te zien. Waar deze in het eerste kwartaal met 13,3% groeiden ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar, ligt het groeipercentage in Q2 op 21,8%.
ouderen
Online kopen wordt ook steeds populairder onder ouderen. Waar in het tweede kwartaal van 2015 58% van de 65 plussers online producten of diensten heeft gekocht, is dit percentage in Q2 2016 gestegen naar 64% van de 65-plussers. Het grootste voordeel van online winkelen vinden ouderen het gemak van thuis bestellen. Jongeren vinden het grote assortiment een van de grootste voordelen van online winkelen.