Vrouwen betalen tot 67% meer voor zelfde product
22-11-2016 (09:42) - Economisch
Simon-Kucher & Partners hebben een onderzoek gepubliceerd waaruit blijkt dat vrouwen duurder uit zijn dan mannen. In sommige productcategorieën betalen zij tot wel 67 procent meer voor hetzelfde product dan mannen. Met name (luxe)merken van cosmetica en verzorgingsproducten slaan hier hun slaatje uit.
Het gaat dan vooral om producten als parfum, douchegel en scheermessen. Het optimaliseren van de productprijs door middel van differentiatie op basis van geslacht wordt ook wel ‘gender pricing’ genoemd.
Onno Oldeman, partner bij Simon-Kucher: ‘Winkeliers en fabrikanten maken slim gebruik van deze speelruimte. Ze hebben mannen en vrouwen onderzocht en achterhaald dat er beduidende verschillen bestaan in de betalingsbereidheid van beide groepen. De strategie draait om het structureel voordeel halen uit dit verschil in betalingsbereidheid van consumentengroepen. Prijsdifferentiatie is een essentiële methode om winst te optimaliseren en wordt breed toegepast. In vele industrieën zoals de dienstenindustrie is dit al decennia de norm, zoals bij transport, reizen of logistiek.’
In Nederland is deze prijsdifferentiatie op basis van geslacht groter dan bijvoorbeeld in het Verenigd Koninkrijk (37%) en Duitsland (25%).