Wat kunnen Millennials voor bedrijfsleven betekenen?
29-09-2014 (07:49) - Economisch
De Nederlandse maatschappij wordt gezien als individualistisch en egocentrisch. Uit onderzoek van internationaal communicatieadviesbureau MSLGROUP blijkt dat het tij is gekeerd bij de generatie Millennials (ofwel GenY).
Millennials vormen een kwart van de Nederlandse bevolking. Van hen voelt 85% zich persoonlijk verantwoordelijk voor het verbeteren van hun leefomgeving. En twee op de drie Millennials denkt zelf een positieve impact op de wereld te kunnen hebben.
Deze verwachting hebben zij niet alleen van zichzelf. Ook bedrijven moeten volgens hen veel sterker betrokken zijn bij maatschappelijke vraagstukken. Ruim 75% wil zelfs dat bedrijven en organisaties zich actief inzetten voor het oplossen van maatschappelijke problemen.
Anders dan oudere generaties zijn zij er van overtuigd dat de overheid niet al onze problemen zelf op kan lossen (80%) en zij verwachten dus steeds meer van het bedrijfsleven. Ze vinden dat bedrijven op een andere manier moeten presteren en niet alleen moeten kijken naar winstoogmerk. 83% vindt dat bedrijven echt een verschil kunnen maken en bovendien een voorbeeldfunctie hebben (80%).
Nederlandse Millennials geloven dat bedrijven het makkelijker kunnen maken voor burgers om bij te dragen aan de maatschappij (60%), door bijvoorbeeld een percentage van de productprijs te doneren aan een goed doel.