Nederlandse consument kiest (nog) massaal voor Apple iPad

30-08-2011 (09:41) - Marketing

De Apple’s iPad heeft afgelopen jaar grote stappen gemaakt qua marktpenetratie. Zo blijkt uit onderzoek dat Heliview Research in de consumenten- markt in mei heft uitgevoerd .

 
Uit het onderzoek blijkt dat de tablet reeds op een significante marktpenetratie mag rekenen; 7% van alle huishoudens heeft reeds één of meer tablets in huis. En in een zeer groot deel van de gevallen gaat het ook om een iPad.
De werksituatie van de kostwinner van het huishouden maakt wel een verschil in de penetratie van tablets. Huishoudens waarvan de kostwinner in het arbeidsproces zit, hebben vaker de beschikking over een tablet dan huishoudens waar de kostwinner niet in het arbeidsproces zit. Studenten of schoolgaande mensen maken ook al behoorlijk vaak gebruik van tablets (8,6% van die huishoudens). Overigens is het overgrote deel van de tablets binnen huishoudens privé-bezit en niet aangeschaft via of door de werkgever.
 
Apple’s iPad domineert de thuismarkt in Nederland. Met een overall penetratie van ruim 83% is er sprake van een absolute marktdominantie. Toch is Samsung’s Galaxy Tab in de consumentenmarkt een duidelijke concurrent. Weliswaar met ‘slechts’ 9% penetratie in de markt van tablet gebruikers. Maar dit opgebouwd in een relatief nog korte periode.
 
Verder is het opvallend dat de opvolger van Apple’s iPad, de iPad2 in korte tijd al een behoorlijke markt-penetratie heeft opgebouwd naast de oorspronkelijke iPad. Reeds 27% binnen de tablet gebruikersgroep heeft de jongste editie van Apple’s tablet. Bijna 60% heeft de beschikking over een 1e generatie iPad.
Toch is Apple’s dominantie in de Nederlandse thuismarkt minder sterk dan in de zakelijke markt. Dit gebaseerd op penetratiecijfers. Het is dus volgens Heliview te verwachten dat de concurrentie voor Apple met de komst van vele op Android gebaseerde tablet varianten en de onvermijdelijke entree van Windows tablets behoorlijk hevig zal worden.
 

Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch