VR App Project Orpheus verlegt grenzen virtual reality storytelling

06-04-2016 (16:13) - Media

AVROTROS ontwikkelde samen met Interaction & Games Lab, Media Lab Amsterdam, Amp.Amsterdam en WeMakeVR een app voor de televisieserie Project Orpheus waarbij met het gebruik
van algoritmes en sound design de storytelling en kijkrichting van de gebruiker wordt beïnvloed.

 
Amsterdam ­ Virtual Reality (VR) is hot; volgens velen is 2016 het jaar dat VR definitief door gaat breken naar het grote publiek. Desondanks staat storytelling met VR nog in de kinderschoenen. Met name de vraag hoe je de kijker mee krijgt in je verhaal is nog een uitdaging. Het MediaLab Amsterdam, Amp.Amsterdam, WeMakeVR en het Interaction & Games Lab zijn samen op zoek gegaan naar hoe de kijkrichting het beste te beïnvloeden is. Deze samenwerking resulteerde in de VR App voor de AVROTROS serie Project Orpheus.
Met VR kan je overal kijken, door onze nieuwe manier van 3D audioscape design kunnen we de storyline en kijkrichting sturen zodat je niets mist van wat de regisseur wil laten zien, aldus Bertus Pelser, VR sound engineer bij Amp.Amsterdam.
 
Amp.Amsterdam, pionier op het gebied van 3D geluidservaringen voor virtual reality, maakte voor Project
Orpheus gebruik van algoritmes (Head Related Transfer Functions) gebaseerd op de werking van het menselijk oor. Door deze nieuwe techniek kan de natuurlijke perceptie van geluid worden nagebootst, waardoor de kijker volledig wordt ondergedompeld in de virtuele ervaring. Daarnaast speelt 3D sound design een cruciale rol in het sturen van de kijker door het verhaal. Anders dan bij reguliere film heeft de kijker in VR de vrijheid om overal heen te kijken en ontstaat er de mogelijkheid om bepaalde aspecten van het verhaal te missen. Door geluiden links, rechts, boven, onder, voor of achter de kijker af te spelen, zal de kijker met de geluiden mee bewegen en zo het verhaal kunnen volgen en niks missen.
 
De internationale versie van de Project Orpheus­app is te bekijken in de WeShareVR­app voor iOS en Android.

Bureaus

Marketing

Economisch