Appen met IXY-founder Josje Helmond
02-06-2022 (13:35) - Appen met
Deze week lanceerde IXY, een streamingplatform waar films met thema's rondom liefde, gender, seksualiteit, persoonlijke ontdekking en relaties de hoofdrol spelen. Founder Josje Helmond vertelt FONK over het ontstaan van het platform, dat ze het idee ervoor eigenlijk al tien jaar geleden had, maar grote platforms er maar niet mee kwamen.
WhatsApp-status: As we think so we become
Hi Josje! Anne van FONK hier. Zit je klaar?
Yesss!
Yesss!
Top! Gefeliciteerd met de lancering van IXY!
Ja, dankjewel! Het duurde even, maar de dag is aangebroken ;).
Inderdaad, want 10 jaar geleden had je al bedacht dat je dit platform wilde oprichten, toch?
Ja zeker. Een hele tijd geleden dus al. Netflix was toen nog niet in Nederland. Maar toen in Netflix ontdekte op het Gay & Lesbian Film Festival in San Francisco dacht ik: oke, ze komen sowieso naar Europa, dan gaan zij deze behoefte bevredigen, ook helemaal goed! Maar...4 jaar geleden dacht ik ineens he, ze zijn toch iets anders gaan doen...dus nu ga ik het alsnog doen!
Is het niet ook een beetje deprimerend dat er niemand in de tussentijd al mee is gekomen?
Haha, ja en nee...Andere streaming diensten bewegen natuurlijk wel steeds meer naar inclusieve verhalen. Maar inderdaad: dat gaat wat mij betreft -en vele andere- veel te langzaam...!
Fair enough! Ook geen gek idee dat je dacht dat Netflix hier eerder op gesprongen zou zijn natuurlijk
Denk je dat je op deze manier richten op een niche kan helpen wat betreft marketing? LHBTQ+ is natuurlijk niet de enige doelgroep voor films die gender- en seksualiteitswkwesties aankaarten, maar zou je zeggen dat IXY ook echt een breder publiek aanspreekt?
Zeker, marketing-wise is het natuurlijk heerlijk! Het is een hele duidelijke positionering voor hele duidelijke doelgroepen. Deze doelgroepen, of laten we inderdaad zeggen, de onderwerpen -want deze spreken inderdaad meerdere doelgroepen aan- zijn via specifieke wegen heel erg goed te bereiken. Daarnaast zijn de 'letters' dan ook weer zo ontzettend verschillend. Dus de verscheidenheid in mensen vind ik ook weer heel erg leuk.
Naast de duidelijke directe doelgroep 'de community', is het juist ook heel leuk om 'iedereen' te bereiken. Of in ieder geval: zichtbaar en dus bereikbaar te zijn als IXY zijnde voor een ieder. Liefde, seksualiteit en gender zijn natuurlijk fundamentele onderwerpen voor ieder mens. Dus de vraag wie er dan nou eigenlijk onder 'de community' valt is natuurlijk een hele leuke vraag ;). Zeker als het gaat over bijvoorbeeld biseksualiteit of polyamory.
Ja, interessant! Want de positionering is inderdaad zowel specifiek als universeel.
-haha, typ ik te langzaam?-
-haha, typ ik te langzaam?-
Haha nee is helemaal oké!
Haha oke top
Wat is, in licht daarvan, dan je marketingstrategie? Hoe zorg je er voor dat in een enorme zee aan content mensen nóg een abonnement willen afsluiten voor meer?
Dat is een hele leuke vraag: IXY biedt namelijk geen abonnement aan! In plaats van een bedrag per maand, betaal je per film of documentaire. Die kun je huren of kopen, en zo je eigen film library opbouwen. Op deze manier is IXY interessant voor iemand die op een bepaald moment in zijn/haar/diens leven, een stukje van zichzelf -of een ander- wilt ontdekken. Een voorbeeld bijvoorbeeld, mijn tweelingzus. Zij hoeft niet perse een abonnement op IXY, maar wilt wel eens per jaar een film kijken over vrouwenliefde omdat ik voor haar heel belangrijk ben -en omdat de films heel mooi zijn ;)-. Of, als jij aan het uitzoeken bent wat je nou steeds voelt voor diegene van hetzelfde geslacht / of je je nou wel helemaal het geslacht voelt als in je paspoort staat / of je relatie wilt open gooien, dan heb jij misschien een 'fase' van bijvoorbeeld een maand, waarin je heel erg veel films wilt kijken. Dat kan na een tijdje weer helemaal weg zijn, die behoefte om daar inzicht in te krijgen. Op zulke momenten sluit het rent / buy model van IXY ook erg aan, bij alsmaar fluïde behoeften, externe factoren en nieuwsgierigheid.
Interessant! Dat klinkt inderdaad alsof het beter past bij het onderwerpen van wat er aangeboden wordt
Qua marketing strategie spelen we dus in op verschillende behoeftes en gevoelens van een mens. En dat zijn er enorm veel ;). Vandaar dat we ons product portfolio ook zo breed mogelijk gaan aanbieden, met ontzettend veel internationale films. Middels onze filter infrastructuur kan een ieder dan vinden wat voor diegene op dat moment waardevol is.
Juist
Want hoe zijn de films geselecteerd die nu beschikbaar zijn?
Ze zijn geselecteerd op basis van het 'eye-opening' effect. Wat zou dit inkijkje in deze wereld voor iemand kunnen betekenen? 'Kwaliteit' van film is daarin tot op zekere hoogte ondergeschikt. Dat wil zeggen, er zullen personen zijn die een film niet erg goed vinden, terwijl deze film tegelijkertijd levens verandert door het perspectief wat het biedt. Juist aan deze films en docu's biedt IXY een platform, omdat deze vaak niet op andere streaming diensten worden aangeboden, en dus gewoonweg niet te vinden of legaal te kijken zijn. Zo zonde!
Dit -eye-opening- effect gaat niet alleen over inzichten over jezelf, maar zeker ook over de waarde die een film heeft als gewoonweg meer mensen in onze maatschappij dit zien, en inzichten hebben over de gevoelens en identiteit van anderen. Want weten wie je bent (een eeuwige ontdekkingstocht ;)) is stap 1, maar dit authentiek leven is stap 2, en daarbij wordt de acceptatie van anderen om je heen, om in vrijheid jezelf te zijn, heel belangrijk.
Cool!
Ja precies, hoe je naar anderen kijkt beïnvloedt ook hoe je naar jezelf kijkt
Je zei dat je vier jaar geleden al besloten hebt om een platform als IXY op te zetten, hoe zag dat proces eruit? Wat is er aan de lancering vooraf gegaan?
Haha. Ten eerste was ik in de Himalaya in India in een silent retreat toen ik het besef kreeg dat Netflix nooit de behoefte heeft bevredigd die ik zo duidelijk voel in de maatschappij. Vanaf daar ben ik stapje voor stapje verder gekomen: ik ben met veel mensen gaan praten om de industrie te leren kennen, zoals filmmakers en distributeurs. Het was erg uitdagend om een echte eerste stap te maken, want er zijn 3 pijlers, die ik alledrie niet had, en zonder 1tje, is het moeilijk om een ander te krijgen:
1) Geld (een investering)
2) Een streaming platform (de tech)
3) De content (filmmakers / distributeurs die met je in zee willen)
2) Een streaming platform (de tech)
3) De content (filmmakers / distributeurs die met je in zee willen)
Geloof het of niet, maar ineens zat er een mail in mijn inbox: Video On Demand Platform winnen? Ik heb toen een pitch gedaan, en won een gratis set-up plus 1 jaar lang licensing. Hiermee kon ik verder: samenwerkingen met de filmmakers en distributeurs aan gaan.
Jeetje! Wat vet! En toevallig haha
Die toevalligheid is natuurlijk goede re-targeting haha, maar zeker heel bijzonder!
Haha ohja
Dankjewel voor je tijd Josje! Ik ben heel benieuwd hoe IXY het gaat doen!
Helmond: Jij ook heel erg bedankt Anne, voor je tijd en enthousiasme, leuk! En belangrijk ;).
Uiteraard! fijne dag :)
Yes, jij ook!