Appen met Jelmer Wind

28-05-2021 (07:00) - Appen met

Team5PM bestaat deze maand drie jaar, hoog tijd om even met co-founder Jelmer Wind terug te blikken naar de start van The YouTube Agency toen ze begonnen in een kantoortje van 2 bij 2 meter zonder ramen en het te hebben over de snelle groei naar een team van 75 man. En om te praten over YouTube, natuurlijk.
 
WhatsApp-status: Available
 
Hi Jelmer! Anne van FONK hier. Heb je tijd om te appen?
Hi Anne! Ja, ik zit er klaar voor.

Top! allereerst gefeliciteerd met het driejarig bestaan van Team5PM!
Dank je! Ongelofelijk dat we al weer 3 jaar bestaan

Is de tijd snel gegaan?
Heel snel! Herinner me nog als de dag van gisteren dat we dagelijks in een kantoortje van 2 bij 2 meter zonder ramen zaten.

Dat is dan een flinke verandering inderdaad! Kun je me nog meer vertellen over de start van dé YouTube agency?
Hoe en waarom zijn jij en Tom ooit begonnen?
Tuurlijk! Ik kende Tom, en de andere mede-eigenaren, Ronen en Peter van RTL. Op een gegeven moment hebben Tom en ik besloten om RTL te verlaten en te gaan ondernemen.
Absoluut niet met de gedachte van hoe Team5PM er nu uit ziet. Maar wel met de wetenschap dat YouTube een onderbelicht platform was voor merken en publishers.
Onder het mom van "Je moet een keer beginnen, dan ben je onderweg" zijn we toen begonnen.

Jullie begonnen dus redelijk nederig
Haha in ieder geval bescheiden ! Maar dat zijn we gelukkig nog steeds.

Haha heel goed
En al snel vanuit ons netwerk grote publishers als Telegraaf, Talpa en Ziggo Sport als klant mogen verwelkomen. Vanaf toen begon onze eerste groei!

Tof!
Jullie zijn natuurlijk begonnen als 5PM, vanwaar de naam en ook de naamverandering naar Team5PM?

5 uur is de beste tijd om een YouTube upload te doen in Nederland. Dus vandaar de naam! En stiekem was vanaf moment 1 onze URL al www.team5pm.com.
 
Oh tof!
Dus eigenlijk is er voor 5PM helemaal geen naamsverandering. Voornamelijk voor Studio Catwise, onze in-house YouTube first productie studio.

ja want jullie zijn nu duidelijker één team natuurlijk
Team zit in onze naam omdat we heel erg geloven dat daar de echte kracht van ons bureau zit. We zitten in een sterk dynamische markt die moeilijk te voorspellen is. Adaptief zijn, samenwerken en flexibiliteit van de groep mensen die dagelijks met alle projecten en innovatie bezig zijn is van groot belang. Echt een team effort dus!
Met het aanpassen van de naam van Studio Catwise zijn we nu naar buiten toe nog meer het team wat we intern al waren.

Precies
Het lijkt me evident dat het een goed idee is om je als agency op één social platform te richten, maar wat is er nou zo bijzonder aan YouTube specifiek?
Het bijzondere aan YouTube is dat het door gebruikers voor verschillende redenen wordt ingezet. De twee grootste zijn het gebruik als entertainment platform (het nieuwe tv-kijken) en als zoekmachine (de 2de van de wereld).
Hierdoor kun je verschillende doelgroepen benaderen van publiek die het met een heel andere reden gebruiken.

Wow dat van de zoekmachine wist ik niet, vet!
Dat het een VOD-platform is, weet iedereen wel ondertussen. En daarom werken bij met grote mediabedrijven. Die willen graag een ander (jonger) publiek bereiken.

Logisch inderdaad
Maar voornamelijk qua zoekmachine groeit het enorm hard. In Nederland is al de nr. 1 reason waarom mensen op YouTube zitten: How'to fix something.
 
haha daar ben ik er zeker 1 van
Helpen dus!
En daar moet je als merk bij zijn!

De relevantie van jullie agency is wat dat betreft vanzelfsprekend natuurlijk
En dat is niet alleen voor jongeren. Van jong tot oud gebruikt YouTube om hun problemen op te lossen, of om ze te helpen hun juiste keuze te maken bij de aanschaf van nieuwe producten.
Wij helpen merken om relevant te zijn in de zoektocht van deze (potentiële) klant met video. Dit kunnen product reviews zijn, how to content of uitleg videos over iets (informatie!).

Ja want het bereik is natuurlijk enorm
Juist door de diverse gebruikers

Na Google de meeste bezochte website van de hele wereld. En laten die twee nu ook eens goed samenwerken
Je krijgt al enorm vaak een video resultaat als je in Google aan het zoeken bent. Vaak is dit een resultaat van hun "zusje" YouTube.

Haha
Jullie zijn een nieuwe Ad-tak gestart, wat houdt dat in en wat hebben merken hier aan?

Ons uitgangspunt was altijd organisch! Mensen moeten de video content willen zien (push) i.p.v. de traditionele advertentie push die de meeste werken gebruiken op YouTube. Om deze content optimaal te maken voor kijker en algoritme doen we enorm veel data onderzoek naar wat mensen willen zien en hoe ze zoeken.
Along the way ontdekte we dat als we deze kennis ook toepasten op paid strategieën we betere resultaten boekte dan zonder deze organische inzichten. Eigenlijk heel logisch! Mensen keken langer naar de advertentie, interacteerden meer en uiteindelijk werd de prijs per view steeds lager.

Nice
Toen we hierdoor steeds meer klanten op dit gebied kregen hebben we besloten om daar een specialistische unit voor op te zetten.

Kun je daar eens een voorbeeld van geven?
Ja hoor! Een mooie voorbeeld is onze klant GAMMA. Al sinds het begin maken we how to content voor hun. Een soort van perfecte klant voor ons, want iedereen die in huis aan het klussen is start tegenwoordig YouTube op om geholpen te worden bij bijv. het isoleren van hun woning of in de tuin.
Doordat hier veel zoekvolume aanwezig is groeien de video's organisch al heel hard. Maar eigenlijk wil je ook de totale doelgroep bereiken. Dat lukt helaas niet helemaal met organisch en daarvoor kun je dit amplifyen met optimized discovery of een andere paid strategie.

Heel nice! datzal zeker tijdens het begin van decoronacrisis wel veel bekeken zijn
Haha! Dat is, en gaat nog steeds, enorm hard.
Je target dan de doelgroep die al een soort van intentie rondom isoleren hebben laten zien. En niet de "standaard" man 25-50 jaar demografie die waarschijnlijk de meeste bouwmarkten gebruiken op TV of YouTube.
Veel efficienter dus

Wat slim! Daar hoorde ik Less laatst ook over inderdaad 
Ah leuk! Ken je hem?

Ik heb hem gesproken voor onze Young People in Advertising rubriek!
Ah natuurlijk! Heb ik gelezen. Leuk artikel!

thanks!
nog een laatste vraag! Hoe is het om een team te leiden dat in zo’n korte tijd zóveel groter wordt?

Haha! Where to start .
Zo'n enorm snelle groei is natuurlijk een enorme uitdaging.
Teams en mensen moeten ingewerkt raken terwijl de projecten en klanten gewoon doorgaan.
Daarnaast veranderd je hele bedrijf tijdens zo'n fase.
 
Dat is inderdaad een challenge!
Maar het is ook enorm leuk!
Continue nieuwe mensen, ideeen en initiatieven. Ja, dat is wel waar we 3 jaar geleden op hoopten!

Tof, daar ben je natuurlijk alleen maar blij mee ook
Zeker! Alleen op die manier kunnen we first mover blijven in een markt die steeds voller gaat raken.
En blijven wij ook elke dag weer leren. Dat houdt het interessant!

Leuk!
Mag ik je bedanken voor je tijd Jelmer

Geen dank! Leuk om kennis te maken
En hoop dat je er iets mee kunt

Zeker!
Fijne dag nog!
Fijne dag!