Appen met Jeroen Flink van The Good Ones
Onlangs richtte Jeroen Flink samen met vijf studenten van Fontys Eindhoven bureau the Good Ones op. We vroegen hem naar wat hen anders maakt dan andere bureaus, wat volgens hen de kenmerken zijn van bedrijven die 'goed willen doen' en hoe een co-creatiesessie eruit ziet.
Status: beschikbaar
Jeroen, gefeliciteerd met de start van jullie nieuwe bureau! Wat maakt jullie anders dan andere bureaus die een positieve impact willen leveren aan de wereld, of samenwerken met impactvolle merken?
Hoi! Super leuk zo'n whatsapp interview.
Wat ons anders maakt is dat we werken met jonge creatieven, in hun laatste jaar van de opleiding of net klaar. Stuk voor stuk gedreven zich in te zetten voor een betere wereld. We gaan niet zomaar met een merk in zee, we willen zeker weten dat de intentie écht goed is. Anders doen we niet mee. Deze nieuwe generatie houdt niet alleen onze klanten, maar ook mij en andere (oudere) creatieven scherp.
Hoe doen ze dat precies? :)
Ik heb een grote groep studenten benaderd, een aantal van hen sloegen meteen aan op het idee. Zij zijn de generatie die straks verder moeten op deze wereld. Ze maken doelbewust keuzes die beter zijn voor mens, natuur en planeet. Het zit er 'van nature' in. Zij prikken direct door een marketingpraatje, nep purpose of greenwash strategie heen. Met een paar vragen vaak al.
Dat is vast mooi om te zien! Jullie geven aan kritisch te zijn op bedrijven waarmee jullie samenwerken, maar dat jullie ook geloven dat in elk merk iets goeds zit. Op basis van welke factoren zeggen jullie ja of nee?
We willen vooral niet de deur bij voorbaat dichthouden. Iedereen is welkom om met ons in gesprek te gaan. We kijken naar de drijfveren, missie, doelen. Zijn er al plannen om goed te doen, of ligt er nog niets en mogen wij sturen? We zijn streng en kijken vooral naar de opbrengst van het plan/project voor mens, natuur, maatschappij. Voegt het écht iets waardevols toe? En wordt er niet aan de andere kant nog van alles kapotgemaakt? We snappen dat sommige bedrijven van ver moeten komen, stapje voor stapje is ok. Maar je moet de mensen niet voor de gek houden. Daar gaan we streng in zijn.
Stapje voor stapje is ok: jullie bieden ook co-creatie sessies aan om bedrijven te helpen in hun zoektocht. Hoe zou zo’n sessie eruitzien met een bedrijf dat jullie in eerste instantie niet zien als een bedrijf dat echt een bijdrage aan een betere wereld biedt, maar wel open staat voor zo’n gesprek?
Die zouden we eerst de spelregels vertellen (zie boven :). Vervolgens meenemen in inspirerende voorbeelden van andere merken. Er wordt al zoveel goeds gedaan, en goed voorbeeld doet volgen. Vervolgens zouden we kijken wat voor type belofte, boodschap, actie, campagne bij dit bedrijf past. Waar worden wij blij van, de klant en de wereld om ons heen?
Klinkt goed! Jullie zijn al samenwerkingen gestart met merken, staat er op jullie website. We zijn heel erg benieuwd welke merken dat zijn! Mag je die al verklappen?
Haha, nog niet helaas... maar we zijn blij met de contacten tot nu toe. En komen snel weer in de lucht als we nieuws mogen delen! We hopen vooral dat we met deze lancering een hoop mensen bereiken, inspireren en wakker schudden.
We houden jullie in de gaten. ;) Wat zijn jullie ambities voor de komende jaren?
Zoveel mogelijk sterke merken goed laten doen en goede merken sterker maken. Ons team laten groeien. Lol maken en een beweging in gang zetten van creativiteit for good!
We wensen The Good Ones heel veel succes bij het inzetten van creativiteit voor het hogere doel! :) Dankjewel voor het gesprek, Jeroen!
Lief, dank je wel! Sorry voor de lange lappen tekst.
Haha, dat hoort er helemaal bij met een interview! :)
Nogmaals dank en mooie dag!
Jij ook en jij ook Jeroen! De zon draagt zo te zien goed bij!
Op de foto is Jeroen met zijn kinderen te zien. "Een van de redenen waarom ik The Good Ones ben gestart."