Appen met Jeroen Oosterbaan

24-03-2022 (15:46) - Appen met

Jeroen Oosterbaan is sinds 1 oktober 2021 bij Mediabrands Managing Director Marketing Sciences, de afdeling die bestaat uit data consultants, analisten en data scientists werkzaam voor de labels van Mediabrands. Dat is nu een half jaar geleden, FONK sprak Jeroen Oosterbaan over zijn challenges.

WhatsApp-status: .
 
Hi Jeroen! Anne van FONK hier, zit je klaar?
Hee Anne, ik zit er klaar voor!

top!
Je bent nu bijna een half jaar MD bij Media Brands
Wat is tot dusver het gekste wat je hebt meegemaakt in deze functie?

Oef, goeie vraag om mee te starten!
Niet gek, wel leuk was dat ik in mijn eerste week begon met een teamuitje en een boottochtje met een hoop mensen. Wel gek was dat ik diezelfde mensen daarna een hele tijd amper heb gezien door deze rare tijd. En leuk dat we nu - eindelijk - elkaar hopelijk allemaal veel meer in real life gaan spreken en treffen.

Ja, zeker!
Wat heb je al geleerd sinds je daar zit?

Een hoop. Hiervoor heb ik vooral voor grote bedrijven als Albert Heijn gewerkt. Klanten dus, 'de andere kant'.
Wat ik vooral heb bijgeleerd is hoe het er nou allemaal aan toe gaat bij een groot mediabureau. Ook al wist ik al een hoop omdat ik in mijn vorige rol heel nauw samenwerkte met het bureau, er middenin zitten is toch anders. En ik heb mezelf ook de missie gegeven om te helpen ons bureau echt de challenger van onze klanten te laten zijn of worden.
Ik heb het geluk dat ik een ontzettend enthousiast en intelligent team heb dat me qua inhoud al flink heeft meegenomen. En Mediabrands is een tof en slim bureau met even toffe en slimme klanten, zowel bij UM als bij Initiative en Reprise en Yune!

Tof! En wat is dan het moeilijkste geweest? Welke challenges loop je tegenaan?
Er zijn gelukkig altijd challenges, dat maakt het werk leuk. Waar ik vooral graag bij wil helpen, is om nog meer in de huid van onze klanten te kruipen en ze op alle niveaus te helpen om slimmere marketingbeslissingen te nemen. Daar hoort ook een beetje brutaliteit bij, vragen stellen, de klant prikkelen, net iets dieper graven dan eigenlijk 'mag'. En wél servicegericht zijn maar je niet te dienstbaar opstellen. Want ik ben ervan overtuigd dat we onze klanten en onszelf daar nog verder mee brengen.
Maar dat is denk ik wel een verandering die je een challenge kan noemen. En ik wil er ook niet te pushy in zijn, want in die superservice die wij aan onze klanten bieden zit ook heel veel goeds...

Kun je een voorbeeld noemen van die brutaliteit?
Laatst kreeg ik een strategisch marketingjaarplan van een grote klant op m'n bord dat best wat aanscherping kon gebruiken. Goede ingrediënten, nog geen af gerecht. Dan ga ik wel meteen 'aan' en ga ik proactief de mediadirecteur helpen om dit plan sterker te maken en bij de eigen organisatie en bij onze bureaus over de bühne te brengen. Misschien brutaal, maar met als doel slimmer en beter werk. En het lijkt gewaardeerd te worden...

Dat is altijd mooi natuurlijk
Kan me zeker voorstellen dat dat ook wel is waar je een bureau voor vraagt in the first place
Wat zijn je doelen voor MediaBrands voor in de toekomst?

Data, marketing technologie en de effectiviteit van alles wat wij in media en marketing doen wordt steeds belangrijker voor onze klanten. En dat heeft Mediabrands ook gezien. Ze hebben me daarom ook gevraagd om dit onderwerp nog meer op de kaart te zetten binnen onze organisatie en in de markt. Als er één onderscheidende waarde is die we kunnen uitbouwen, dan ligt die op dit domein. Dus mijn doel is dat data en marketingeffectiviteit in de hele organisatie nog centraler komt te staan. En dat mensen er ook nog eens heel enthousiast van worden!
En natuurlijk is mijn doel om breder te kijken dan alleen 'het stukje media', omdat wij met die data en kennis alles in huis hebben om onze klanten verder te brengen in hun totale marketinguitdagingen.

Nice
Ik wens je heel veel succes daarmee!
Als er weer leuk nieuws is uit jullie hoek hoor ik het natuurlijk altijd graag :)
Fijne dag verder Jeroen en dankjewel voor je tijd!

Dankjewel voor het leuke gesprek. Jij ook een fijne dag en je hoort zeker snel van ons!