Appen met Marcel en Marco Koers van HappySoaps

20-01-2022 (15:52) - Appen met

HappySoaps bracht vorige week de eerste plasticvrije tandpasta tabs op de markt, wat moeilijker is dan je misschien zou denken. Founders en broers Marcel en Marco Koers nemen ons mee in de ontwikkeling van hun merk, nieuwe producten die ze in de toekomst uitbrengen, en expansie naar Zweden.
 
WhatsApp-status:
Marcel: Bezig
Marco: -
 
Hi Marco & Marcel! Zitten jullie klaar?
Marco:Yes ik zit klaar!  Even checken met mijn Marcel
broer* Marcel
Marco: Hij gaat er ook voor zitten nu, we zaten nog even in een videocall

Haha geen probleem hoor, geen haast!
Marcel: Ik zit er ook klaar voor

Top!
Ten eerste: Gefeliciteerd met de lancering van de tandpasta tabs!

Marco: Yes dankjewel!
Marcel: Ja dankjewel! Dit was een mooie lancering.

Komen er nog meer water- en plasticvrije producten aan vanaf HappySoaps?
Marco: Yes zeker!
Marco: Wij zijn samen met onze TeamPlasticVrij groep veel producten aan het ontwikkelen momentele

Cool
Marco: allemaal 100% plasticvrij en over het algemeen ook watervrij
Marco: deze Facebook groep bevat bijna 9000 leden
 
Wow dat is niet niks
Marco: https://www.facebook.com/groups/teamplasticvrij
Marcel: Wij zijn inderdaad enorm agressief in onze productontwikkeling. Wij zijn van plan om het hier zeker niet bij te laten. Wij willen het breedste 100% plasticvrije verzorgingsmerk van Europa zijn gaan worden en blijven.
 
Dan moeten jullie het wel opnemen tegen grote spelers als Unilever en Procter. Gaan zij niet snel mee met deze trend denken jullie?
Marco: We zien dat grote multinationals langzaam aan beginnen met het ontwikkelen maar dat dit best wel lang duurt en het alsnog vaak niet 100% plasticvrij is. Dit zal ik ook in mn volgende antwoord toelichten
Marcel: Dat blijkt indd wel
Marcel: Alleen zijn zij de kluts kwijt en daar maken wij gretig gebruik van.

Nice
Marco: Naast de eerste 100% plasticvrije tandpasta tabs van Europa, gaan we ook de eerste 100% plasticvrije schoonmaaklijn lanceren
Marcel: Ook op dat vlak zijn er wel soortgelijke concepten maar nog nooit is er ook weer en 100% plasticvrij alternatief op de markt gebracht. Er is namelijk altijd wel een plasticvrije barrière. Hier stappen wij vanaf en weten het voor elkaar te krijgen om dit plastic vrij te gaan doen.

Toch gek dat het al 2022 is en jullie pas de eerste zijn, niet?

Marco: Dat is inderdaad gek, maar wel waar. Het komt namelijk door het feit dat plastic volledig verweven zit in de verpakkingsindustrie. Als je bijvoorbeeld een glazen potje hebt met tandpasta tabs, dan zit daar altijd in de deksel vaak nog een EPE liner om te sealen
Marco: En in een satchet zijn de sluit randen weer met PE (plastic) door middel van het smelten gesealed met hitte

Ah dat maakt die transformatie wel een stuk uitdagender inderdaad
haha heel goed
Waarom zijn we eigenlijk ooit überhaupt begonnen met water toevoegen aan onze verzorgingsproducten? Vroeger gebruikten we toch gewoon allemaal blokken zeep?

Marco: Klopt, alleen blokken zeep is uiteindelijk ook niet top. Zeep heeft een hele hoge PH waarde en is daarom voor lichaamsreiniging (haar, body) niet heel geschikt. Vervolgens hebben dus fabrikanten vanuit gemaksoogpunt, en het feit dat er toen nog niet echt werd gekeken naar het milieu, bedacht om water te mixen met vloeibare ingrediënten die beter werkten.
Er is nooit geinvesteerd in R&D om te kijken of je dat soort producten ook zonder water zou kunenn maken, bijvoorbeeld in 'bar' / blok vorm

Ja dat was een iets minder omgevingsbewuste tijd ook natuurlijk
Marco: Een conditioner in een plastic fles bestond bijvoorbeeld toen nog niet. Maar ze hebben toender tijd er nooit aan gedacht om dit in solide vorm te doen. Mede omdat dit een stuk geconcentreerdere ingrediënten vergt. In een Body Lotion of Conditioner Bar zit bijv 100% werkzame ingrediënten. Dat is een stukje duurder dan eerst verdunnen met 80% water, wat de norm is

Ah dus het is ook daadwerkelijk financieel voordeliger om met water te produceren
Marco: Voor de producent wel. Voor consumenten betaal je dus eigenlijk voor het grootste deel voor simpel kaanwater
 
haha goed punt
Marco: Het voordeel voor consumenten bij een Shampoo Bar bijvoorbeeld is dat deze minimaal 3 plastic shampooflessen vervangt. Dit komt omdat de bar uit puur geconcentreerde ingrediënten bestaat en dus veel langer mee gaat. Je voegt zelf het water toe wat je al hebt
Marco: hierdoor is het omgerekend ook goedkoper. Dit zie je vaak ook in product reviews terug komen: https://thehappysoaps.com/product/shampoo-bar-aloe-vera-aloe-you-vera-much-70g/#Toon%20reviews

Dus het is voor de consument ook nog eens goedkoper
Marco: Yes klopt
Marcel: Er wordt natuurlijk een hoop CO2 bespaard doordat onze producten een stuk minder volume in beslag nemen ten opzichte van een traditionele plastic fles. Hierdoor is het een stuk efficiënter te vervoeren.
Marcel: Omgerekend zeker want een shampoobar gaat 3 tot 4 keer langer mee dan een traditionele plastic fles. Als je ervan uitgaat dat de gemiddelde shampoo €3 kost en onze shampoo 7,99 dan is het makkelijk uitrekenen.

Jullie breiden uit naar Zweden binnenkort. Hebben de Scandinavische voorlopers niet allang een merk als HappySoaps in de winkel liggen?
Marco: Nee dat hadden wij ook verwacht!
Marco: Het is een heel interessante markt voor ons omdat de consument, eigenlijk net als in Nederland, zit te wachten op serieuzere milieuvriendelijke alternatieven

Ja precies
Marco: Met HappySoaps zijn wij wel één van de eerste merken met een serieus breed assortiment op plasticvrij gebied, ook in Zweden
Marco: Wat je veel ziet is producten met gereycled plastic of bioplastic wat een vrij kleine verbetering is (verwaarloosbaar bijna) t.o.v. normaal plastic

Wel fijn dat jullie dan laten zien dat echt plasticvrij dus wel mogelijk is
Marco: Wij denken dat uiteindelijk de gehele cosmetica markt toch naar 100% plasticvrij moet gaan. Iets anders heeft geen nut voor het milieu

Eens
Als laatste: ik hoorde dat alles dusver nog wordt gefinancierd uit eigen middelen, hoe komt dat? Zijn jullie nog niet winstgevend? Is een uitbreiding naar de Zweedse markt de oplossing hiervoor?
Marco: Dat klopt! HappySoaps is een gezond bedrijf en kan daardoor juist met eigen middelen onze snelle groei nu financieren. HappySoaps is ook winstgevend, alleen geven we momenteel geen concrete cijfers openbaar.  Ik heb wel wat andere cijfers, één moment

Ah op die manier
Nice!

Marco: Deze moet nog even geupdate worden, is van een paar maanden terug. Inmiddels zijn het aantal verkooppunten 1600+ en ook wat meer producten al, zoals de tandpasta

Kijk eens aan
Ik ben heel benieuwd hoe de Europese Expansie gaat lopen dan! Succes in ieder geval het komende jaar

Marco: Dankjewel!
Marcel: Dankjewel dat moet goed komen!

En bedankt voor jullie tijd! Ik zie de persberichten tegemoet
Marco: Top, jij bedankt voor je tijd en bedankt dat je ons verhaal wilt uitlichten! Fijne avond. Tot de volgende keer

Fijne avond!
Marcel: Oké mooi. Leuke op deze manier. Dank voor je tijd!
Marcel: Jij ook!