Appen met Mèlanie Bosveld over PACT

07-07-2022 (16:43) - Appen met

Jongeren en culture marketingbureau Kult&Aceintroduceerde recentelijk PACT, gelanceerd om jonge creatieven via research, co-creatie en content te betrekken bij het bouwen van merken. Input van jonge creatives staat ten alle tijden centraal. Hoe dat er nu eigenlijk uitziet en hoe de lancering van PACT gegaan is, bespreekt FONK met Mèlanie Bosveld, founder en strategy director van Kult&Ace, dat topmerken als PUMA, The Student Hotel, CASIO, Pepsi, 7UP, Hennessy en ABN Amro al adviseerde.
 
WhatsApp-status: -
 
Hi Mèlanie! Anne van FONK hier. Zit je klaar?
Hi Anne! Hoe gaat het? Yes zeker! Heb theetje erbij, alles.

Lekker!
Sorry voor de vertraging, trouwens, even super druk hier.

Geen probleem, ik heb de tijd!
PACT is nu een paar weekjes oud, hè?
Ja, officieel gezien a new born! Maar het zaadje is al jaren geleden geplant.

Hoe is dat zo gegaan? Want het is een redelijk obvious gat in de markt wat jullie vullen wat mij betreft, waarvan het idee ongetwijfeld al eerder heeft gespeeld, toch?
Vanaf het begin van Kult&Ace werken we met jonge creatieven vanuit allerlei achtergronden. Destijds zagen we al hoe waardevol dit netwerk was van zichzelf en daarnaast hoeveel waarde we hier konden toevoegen.
Dus onder Kult&Ace (de moeder agency - communicatiebureau gespecialiseerd in Gen Z en Millennials) hebben we al jaren op de 'PACT manier' gewerkt. Dwz: young creatives connecten met merken in een win-win situatie. Maar nu hebben we het geprofessionaliseerd en geoptimaliseerd. :)

Nice! Ik wilde net gaan vragen: wat is dan nu de toegevoegde waarde van PACT? Als jullie al eerder zo werkten? Naamsbekendheid moet vast gaan helpen
Voorheen werkten we met jonge creatieven voor merken voor campagnes - voor en achter de camera. Dit waren vaak niet de usual suspects (dus niet de standaard fashion 'influencers' of grote namen), juist talent vanuit (in de marketing) ondergerepresenteerde groepen.
Dus denk aan juist DJ's, opkomende fotografen, jonge videomakers, fashion icons, creatieve ondernemers etc.
We wilden een portal zijn voor dit talent; om ze een plek te geven, ze te verbinden met merken en ze een spotlight te geven.
Dat werkte goed, al jaren voordat de term 'diversiteit en inclusie' bekend was in de marketingwereld.
Nu met PACT werken we nog breder vanuit de community: we connecten het talent niet alleen met merken, maar ook met elkaar. Om zo hen meer inspiratie, support en slagkracht te geven.
Daarnaast wordt nu onze PACT community over de gehele marketing journey (lekker, zo'n term) ingezet. -->

haha
Dus van R&D tot campagne. Van insights (focusgroepen, polls, A/B testing bijv) naar strategie naar uitvoering (campagne/content). The whole shabang.
(Schrijf je dat zo? Je snap wat ik bedoel)
*t

Zeker!
Misschien is dit een domme vraag, maar hoe precies kom je dan aan de community? Ik denk dat veel mensen daar al moeite mee hebben, toch? een diverse poel van talent om uit te vissen?

Ja, we merken dat veel brands daar ook moeite mee hebben. Het is een combinatie van een aantal zaken. Ik zelf had al een groot netwerk opgebouwd voordat ik Kult&Ace begon: vrienden, kennissen, heb feestjes georganiseerd, was altijd on the go, in clubs, festivals etc.
Daarnaast hebben we nog een extra netwerk opgebouwd met Kult&Ace via alle toffe campagnes, events en borrels die we hebben gegeven. En dat netwerk kende ook weer ander talent en zo bouwde het netwerk zich vanzelf. Mensen zagen ook dat we veel 'for the culture' deden als (destijds) het enige bureau met een culture achtergrond. Zo hebben we ook bekendheid in de scene en een bepaalde credibility voor onszelf kunnen opbouwen, denk ik.
En nu zijn we het netwerk ook bewust aan het uitbreiden. Een netwerk (laat staan een community) bouwen kost echter veel tijd - dus we investeren nu heel veel zelf, uit eigen zak, omdat we het belangrijk vinden!

Nice! Ook goed om te zien dat als je dus niet te resultaatgericht bent op korte termijn dat kan uitbetalen op de lange termijn
Wat is tot nu toe de respons geweest op PACT? Is het al een beetje van de grond gekomen?

Yes, ik denk dat dat een fout is die veel merken maken. Korte termijn wins maar niet nadenken wat er op de langere termijn nodig is. Voor een goede strategie moet je ook weten wat de doelgroep wil, otherwise you're losing out. En goede insights (vooral in een jonge, diverse doelgroep), daar ontbreekt het vaak aan.

En wat wil de jonge doelgroep van nu?
Jaaaah! We worden zo blij van alle positieve reacties tot nu toe. Van creatieven die zeggen "This is what was needed!" tot merken die ons mailen met 'HELP' en aangeven dat ze echt geen feeling hebben met de jonge doelgroepen. Laat staat met de diversiteit die daar inherent zit.
Oh, shit ik loop achter.

haha
Je gaat snel, Anne! Ik heb thee he, geen koffie.

Haha neem je tijd hoor!
Ok, jouw andere vraag, over wat de doelgroep wil. Daar doen we met PACT dus hele onderzoeken naar - per branche, merk, product, trend. Maar over het algemeen: ze willen serieus genomen worden. En ze willen merken die waarde toevoegen aan hun leven. Dit kan op verschillende levels overigens, van escapistisch entertainment tot sociaal-maatschappelijke initiatieven.

Goh, een generatie jongeren die serieus genomen wilt worden. Daar heb ik nog niet eerder van gehoord..
Maar leuk, thanks voor je insights!

Zijn er al ontwikkelingen op het gebied van PACT sinds de lancering waarvan je zegt: dat moeten de FONK lezers even weten?
Haha, ja hoog over, he. Ik zal even wat dieper hierop in gaan: het gaat vooral ook over dat merken - vooral in deze tijden - jongeren nog steeds niet serieus genoeg nemen. Jongeren hebben de ideeën, weten wat er speelt, starten vaak trends. Maar veel merken werken vóór jongeren, niet mét.
Daarbij komt dat als merken met jongeren werken, ze vaak uitgaan van standaard marketing persona's die niet meer werken. Zelfs marketeers zijn niet op de hoogte van nieuwe ontwikkelingen in hun doelgroep; van Twitch tot NFT's tot nieuwe apps als BeReal.
Shit, Anne, we appen steeds tegelijk, haha

haha lekker rommelig jaIk vind het wel grappig, zo'n app interview.

maar fair enough, dit kan zeker het geval zijn. Hoe zorg jij ervoor dat je wel up to date blijft?
Het is echt een day-job om up-to-date te blijven. We snappen ook dat merken hier niet zomaar de mensen voor vrij kunnen maken. Daarom heb ik PACT ook opgezet - wij houden merken relevant. Simpel via ons nieuwsbrief voor onze klanten maar ook via onze onderzoeken en adviezen. We ontzorgen de merken hierin en bieden inzichten en nieuws op maat.
Ja, de jongeren te popelen om hun inzichten te delen - zoveel goede reacties daar. En wij staan te popelen om de marketing wereld te optimaliseren - meer bottom-up ipv top-down. Deze 'revolutie' is noodzakelijk voor merken om future-proof te blijven of worden. Nu moeten de progressieve merken zich massaal gaan aanmelden zodat we echt een verandering kunnen doorzetten in de soms traditionele way of working.
Nice
Dankjewel voor je tijd Mèlanie!

Geen probleem, Anne! Dankjewel en leuk dat je ons hebt uitgenodigd voor dit interview. Kom de volgende keer langs bij een van onze events, zou ik zeggen!

Leuk!
Dit is trouwens het laatste feestje -->
https://www.instagram.com/tv/Ce29ALLI2bT/?utm_source=ig_web_copy_link
En we hebben next week Speeddates. Zie je maybe daar! :)
Fijne dag!

Ziet er tof uit!
Fijne dag nog :)

 
Fotocredits: Yasmijn Tan