Appen met Murk Ozinga van Jellysmack

13-04-2022 (16:25) - Appen met

Misschien heb je er al eens van gehoord, misschien ook niet: Jellysmack is het wereldwijde creatorbedrijf dat 's werelds meest getalenteerde videomakers detecteert en ontwikkelt via technologie. Mede opgericht in 2016 door Michael Philippe, Robin Sabban, en Swann Maizil, is de start-up enorm gegroeid sinds de oprichting, en werkt momenteel samen met meer dan 500 invloedrijke creators waaronder Kwebbelkop en Rinske Douna, maar ook de wereldberoemde MrBeast, PewDiePie en Brad Mondo. De content gecreëerd en beheerd door Jellysmack genereert meer dan 10 miljard views per maand en bereikt bijna 500 miljoen fans wereldwijd. FONK sprak met Murk Ozinga, Country Manager voor Nederland, over de bedrijfseigen technologie, die creators detecteert creators over de hele wereld en optimaliseert en distribueert hun content over extra sociale kanalen.
 
WhatsApp-status: LiveLife
 
Hi Murk! Anne van FONK hier. Ben je ready voor het interview?
Ha Anne hier Murk ja natuurlijk :)

Top!
Als eerste: de naam Jellysmack, waar komt die vandaan?

De naam verwijst naar Jelly , kwal, het is een groep/school kwallen, wanneer je er een ziet zullen er veel meer zijn. We werken met veel mensen aan eenzelfde doel of prospect.
 
Ah, nice!
Want wat doet Jellysmack dan precies? Jullie hebben eigen technologie om content creators mee te signaleren, toch?

Jellysmack heeft een krachtige interne technologie suite gebouwd die gebruikmaakt van data, AI en algoritmen voor machine learning. Dit is het geheim dat zorgt voor ongeëvenaarde resultaten voor onze content creators. Onze eigen technologie zorgt ervoor dat grote content creators gedetecteerd worden en nog groter kunnen groeien middels JS op andere social platformen

Dat is wel heel cool
Ja zeker

En wat hebben de creators dan gemeen? Is daar een soort kernwaarde aan te verbinden? Ik kan mij voorstellen met een technologie-gefocust bedrijf dat jullie ook daar graag data over verzamelen
Goeie vraag :) Jellysmack begon met het bouwen en opschalen van tientallen eigen videokanalen tot 's werelds toonaangevende sociale gemeenschappen. Hierin hebben we veel kennis en data opgedaan over contentcreators en hun potentie op de meerdere platformen. Elke grote creator veel following, mooie engaging content, lange video's en een grote library kan interessant zijn voor ons programma, alleen ons eigen IA en A-B tests wijzen uit wie dan over blijft dus wel een gemene deler zoals hier boven geschreven alleen wijst de juiste test de uitkomst en potentie aan.

Ja precies, dat is ook weer verschillend per doel
Is die technologie ook wat jullie anders maakt dan andere 'reguliere' influencer agencies?

Ha ha nee....Ten eerste zijn we op geen enkele manier een influencer-agency. Jellysmack is inderdaad bedrijf een eigen gepatenteerde technologie dat videomakers in staat stelt hun audience snel te laten groeien en nieuwe inkomstenstromen te genereren. We zijn een creator company met incremental value, sorry,... in het engels is het mooier, :)

Fair enough, toch wel handig om dat onderscheid even duidelijk te hebben
Je zei dat de mensen bij Jellysmack aan eenzelfde doel of prospect werken, wat is dat doel? Hebben jullie een specifieke ambitie voor Nederland?

We hebben een doel om creators te helpen in hun reeds drukke bestaan. We helpen ze met nog meer fans te kunnen bereiken met hun video's. Niet meer afhankelijk te zijn van een platform. We stellen content creators in staat om geld te verdienen met hun inhoud op meerdere platforms, terwijl ze tijd besparen, zodoende hun risico's te minimaliseren en ze zich te kunnen concentreren op hun creativiteit en grotere ambities.

Nice, scheelt toch ook weer in de work/life balance voor hen dan
Ja !
belangrijk

Wat is je visie op welke rol content creaties in de toekomst gaan krijgen in de samenleving? Als je daar ideeën over hebt?
Ik denk dat het een hele belangrijke gaat worden als je doelt op de huidige video content creators
En al is

Wat bedoel je precies?
Hahaha wilde hetzelfde aan jou vragen Anne om het wat meer te specificeren :)

Ah oke haha
Nou je ziet dat content creators eerder puur iets voor online en individuele platforms waren, maar inmiddels heuse celebs zijn geworden die breder inzetbaar zijn in marketingstrategieën. Heb jij een idee over hoe dat er in de toekomst uit gaat zien?

Creators worden steeds groter en wijzer en zullen meer onderdeel gaan worden van marketing strategieën alleen zullen ze zich minder met een variëteit aan merken aan merken inlaten en kiezen voor merken die echt wat voor ze betekenen en zetten ze zelf een product of lijn in de markt.

Vooral al ze groter zijn hebben ze de luxe om daarvoor te kiezen, lijkt me toch?
Ja is waar alleen ik denk dat micro creators hetzelfde al doen of willen doen.

Dankjewel voor je tijd Murk!
Fijne dag en geniet van het weer nog

Geen dank Anne , leuk dat je appte!