Appen met Robbert van Loon over terugblikken en vooruitzichten op merk-gebied
Samen met Richard Otto houdt Robbert van Loon, founder Bureau Basket en co-founder Pinchhitters, ieder jaar weer in de gaten welke bekende Nederlandse merken van de radar verdwenen. Met veel omstandigheden die het de Nederlandse merken in 2022 niet makkelijk maakte, bleef het aantal verdwenen merken toch relatief laag. We spraken Robbert van Loon over de invloeden van afgelopen jaar en blikten vooruit op 2023.
Status: BureauBasket.nl / Pinchhitters.com
Hi Robbert, Maartje van Fonk hier. Leuk dat je even de tijd hebt!
Hoe kijk je terug op 2022 op merk-gebied?
Welke verdwenen merken verrasten je en waar keek je niet echt van op?
Ha Maartje! Leuk dat je me op de valreep van 2022 nog een berichtje stuurt (:
Ik vond het eigenlijk opvallend stil, na een jaar vol oorlog, een energiecrisis en torenhoge prijsstijgingen. Vorig jaar verzamelden we nog 11 mooie Nederlandse merken in ons jaaroverzicht van Verdwenen Merken. Dit jaar kwamen we tot 'slechts' 6 verhalen en merken.
Voor mij was Kornuit de opvallendste. Veel mensen die ik afgelopen week sprak wisten niet eens dat dit merk niet meer verkocht werd. Juist nu alle clubs weer volstaan en festivals als vanouds worden gevierd zou je verwachten dat dit 'hippe zusje' van Grolsch volop meefeest.
Dat Hitzone en PCM überhaupt nog bestonden aan de start van dit jaar vond ik dan weer des te verrassender.
Inderdaad, dit was mij ook nog niet opgevallen haha
Waar denk jij dat dit aan gelegen zou kunnen hebben? Was het de branding?
Of toch de coronacrisis waardoor er veel minder werd gefeest
Bij Kornuit is het echt een strategisch keuzen van het buitenlandse moederbedrijf geweest. Zij wilden inzetten op minder merken, om vervolgens de overgebleven merken meer (internationale) aandacht te kunnen geven. Een reden waarom, helaas, heel veel mooie Nederlandse merken in het verleden het veld hebben moeten ruimen.
En alle rechtszaken tegen Kordaat, het Kornuit-alternatief van de Lidl, heeft ook voor weinig sympathie geleid vermoed ik.
Ah, dat verklaart inderdaad, wel erg zonde
Verwacht je dat volgend jaar meer merken het moeilijk zullen krijgen? Met de nasleep van de crisis dit jaar?
Daar ben ik helaas wel bang voor. We begonnen 2022 natuurlijk nog in een lockdown, maar door de verschillende coronasubsidies waren vele merkenzakken nog aardig gevuld. Nu komen we in een tijd dat die subsidies terugbetaald moeten worden, terwijl de prijzen nog stijgen en consumenten pessimistischer worden.
Dat zal voor veel merken spannend worden ja!
En een positievere vooruitblik op 2022; zijn er ook merken waarvan je verwacht dat ze juist weer lekker kunnen groeien?
Klimaat en duurzaamheid zullen steeds belangrijker worden, omdat we het belang hiervan nu eindelijk ook écht zelf voelen via de hogere energierekening. Dus van energiebespaarders tot zuivel- en vleesvervangers; het zijn dit soort merken die een grotere rol in de Nederlandse huishoudens gaan spelen.
en nu corona echt achter ons ligt zullen merken ook weer vooruit durven kijken, dus ik verwacht nog een hoop nieuwe merken en innovaties die al een tijdje 'op de plank' lagen!
Ik ben benieuwd wat we hiervan terug gaan zien in het nieuwe jaar!
In ieder geval erg bedankt voor je tijd Robbert, en natuurlijk alvast een fijne jaarwisseling
Het is helaas niet meer met een Kornuit, maar laten we vooral proosten op een positief 2023! (;
Nee, helaas, misschien proosten we volgend jaar met een nieuw hip biermerk (: