Appen met Rozemarijn Koopmans over LikeMeat's Ali V samenwerking

27-01-2022 (16:50) - Appen met

De day after de beruchte BOOS-aflevering liet LikeMeat via een persbericht weten hun samenwerking met Ali B voorlopig te stoppen, in ieder geval tot er meer bekend is over zijn zaak. Een 'good' merk als LikeMeat, onderdeel van LIVEKINDLY, daar zou je van verwachten dat ze heldere ideeën hebben over wat ze uit willen dragen en waarom. Toch reageerde het merk amper op onze vraag wat ze in de tussentijd met de vegetarische 'Leipe Mocro Flavour' kipstukjes gaan doen, best een relevante vraag voor een merk dat zich met duurzaamheid bezighoudt. Wat kun je het beste doen als je merknaam ineens aan een schandaal kleeft of in mindere mate in negatief daglicht komt te staan door met wie je samenwerkt? Hoe communiceer je daar het beste over? FONK sprak Rozemarijn Koopmans, Communications director en co-founder van ethisch bureau Multitude, over transparante merkcommunicatie.
 
WhatsApp-status: -
 
Hi Rozemarijn! Heb je tijd om even te appen?
Hoi Anne! Zeker, leuk

LikeMeat heeft na alle commotie rondom Ali B de samenwerking met hem voorlopig gestokt. LikeMeat, als onderdeel van LIVEKINDLY is natuurlijk een goed voorbeeld van een merk dat de wereld probeert te verbeteren. Waar doe je als merk nou het beste aan volgens jou als het gebeurt dat er ineens een schandaal aan jouw naam kleeft?
Ik vind het niet meer dan logisch dat LIKEMEAT de samenwerking opschort tot de rechter uitspraak heeft gedaan. In de samenwerking heeft Ali B een alterego: Ali V (van vegan). Ali V moet gebruikers stimuleren om betere keuzes te maken omtrent eten. Na alle beschuldigingen aan Ali’s adres is dat totaal ongeloofwaardig geworden en daar zou ik me als merk niet mee willen verenigen. Ik zou hier radicaal transparant in zijn als merk en volledige openheid van zaken geven: waar sta je voor als merk, waarom distantieer je je? En wat doe je als de rechter straks oordeelt dat de beschuldigingen niet bewezen kunnen worden?

Hoe kun je die informatie dan het beste delen? Welke vorm krijgt de radicale transparantie?
Een geschreven statement van de communicatiemanager in naam van de CEO ligt natuurlijk voor de hand, maar ik zou een persoonlijke videoboodschap van de CEO veel sterker vinden. Daarin is meer ruimte voor uitleg en nuance. Dat is misschien ook het enige prijzenswaardige aan John de Mol bij BOOS: los van álle manieren waarop hij de plank missloeg zat hij er wel en gaf hij antwoord op alle vragen van Tim Hofman.

Juist Even los van of LikeMeat zich bewust was van de aanteigingen tegen Ali B voor ze samen in zee gingen (waar ik natuurlijk niet vanuit ga), vind je dat merken een verantwoordelijkheid hebben zich goed te verdiepen met wie ze samenwerken?
Ja, ik vind dat merken daar een verantwoordelijkheid in hebben. En in dit geval gaat het om geloofwaardigheid: heeft Ali B een geloofwaardig imago dat mensen kan overtuigen? Dat antwoord is nu volmondig nee. En even los van de aantijgingen, als merk moet je altijd naar binnen kijken als je geloofwaardige (externe) keuzes wilt kunnen maken.
Als je je bijvoorbeeld door B Corp wilt laten certificeren, screenen ze ook wie je partners en leveranciers zijn. Als je een verantwoord merk wilt zijn kun je niet zonder eerlijkheid & verantwoordelijkheid. Dat sijpelt in alles door.

Goed punt
Dus dat is ook hoe je dit soort situaties kunt voorkomen? Kritisch zijn naar jezelf en met wie je werkt?
Of hoort het ook een beetje bij het risico van het vak dat je niet van alles en iedereen alles kunt weten?

Als je als merk goed vooronderzoek doet heb je aan je plicht voldaan, en natuurlijk kun je niet alles van iedereen weten. Ik denk dat je juist als verantwoord / transparant merk kunt laten zien waar je voor staat als je het deksel op je neus krijgt in een situatie als deze: laat maar zien hoe je handelt en vanuit welke waarden. Als je daar consistent in bent – en dus geloofwaardigheid hebt opgebouwd – kun je daar zelfs sterker uitkomen.
Jan Kuitenbrouwer schreef vorige week in de Volkskrant over de heiligheidseis. Als je je pas wat mag zeggen als je zelf perfect bent, komen we natuurlijk nergens.

Interessant! Helemaal mee eens, je moet ook ergens beginnen natuurlijk
En heldere waarden helpen daarbij
Dankjewel voor je tijd, Rozemarijn! Duidelijke visie

Jij bedankt!

Fijne dag nog
Jij ook

Thanks!