Kies een commerce platform dat je D2C-strategie versterkt

09-12-2022 (11:52) - Appen met

Het is vaak een grote stap voor een B2B- of B2C-bedrijf om consumenten direct te benaderen. De mate van succes hangt van veel factoren af, maar zeker ook van het commerce platform dat je kiest.

Bedrijven die overwegen om naast B2B- of B2C ook in D2C Commerce te stappen kunnen op die manier beter inspelen op de verwachtingen van consumenten en hun relatie versterken met hun resellers. Met behulp van het juiste commerce platform ontwikkel je namelijk een uitgebalanceerde strategie voor D2C (Direct to Consumer). 

Met een commerce platform als dat van Propeller manage je met één back-end zowel je B2B als je D2C, zowel voor e-commerce als voor offline sales. Dit gebeurt via een headless digital commerce platform. Omdat bij een headless platform de front-end en back-end van elkaar zijn losgekoppeld, heb je alle vrijheid om het content management systeem te kiezen dat het beste bij jouw organisatie en doelgroep past. Je kunt zelfs meerdere CMS-en gebruiken, als je werkt met verschillende doelgroepen met uiteenlopende behoeftes.

Verkoop direct op marktplaatsen

Met zo’n D2C platform kan je werken met elke gewenste marktplaats, zoals bijvoorbeeld Marktplaats.nl, Bol.com en Amazon. Maar ook een kleiner of gespecialiseerde marktplaats behoort tot de mogelijkheden. Je kunt ook een store-locator toevoegen om klanten te attenderen op het dichtstbijzijnde verkooppunt. Zo verleid je klanten om lokaal te kopen.

Daarnaast kan je via een headless digital commerce platform direct verkopen op Social Media. Je ontsluit dus eenvoudig nieuwe verkoopkanalen. Denk aan Instagram, Facebook, Snapchat of Google Shopping. 

Door direct aan consumenten te verkopen verkrijg je veel data, die in het platform centraal worden opgeslagen. Hierdoor beschik je over real-time inzichten van alle kanalen. Je kunt de inzichten die je opbouwt via je online interacties met consumenten ook delen met je dealers. Zo help jij ze meer te verkopen.

Eén platform

Voorkom extra kosten en complexiteit omdat je niet langer met verschillende webshops en portals hoeft te werken. Werk vanuit één back-end – geïntegreerd met je ERP-systeem en andere core-systemen en maak gebruik van meerdere front-ends.

Jouw marketing & sales teams krijgen de tools in handen om perfect getargete marketingcampagnes te maken. Zij hebben de data in handen om te experimenteren met conversie, bijvoorbeeld door A/B-testen te doen en inzicht te krijgen in het zoek- en koopgedrag van consumenten. Zo verhoog je je cross- en upselling.

Gebruik een design dat past bij de identiteit die je wilt uitstralen en jouw doelen. Wil jij klanten direct laten bestellen, of wil je ze zo veel mogelijk informeren? Of misschien wil je wel vooral een uitstekende service bieden? Of je nou conversie-, content- of servicegericht wilt zijn, bij het juiste design vergroot jij de kans dat je de klanten trekt die naar jouw product of service op zoek zijn.

Best of both worlds

De nieuwe generatie headless platformen maakt voor het eerst zowel marketeers als developers blij. Tot voor kort stonden developers en marketeers vaak op gespannen voet als ze een commerce-platform selecteerden. Koos je voor high-end techniek aan de achterkant, dan klaagden marketeers vaak dat zij aan de voorkant met een Spartaans CMS moeten werken. En de fancy CMS-en die ze kenden uit de B2C-markt gingen tot nu toe niet goed samen met de complexe back-end in het B2B-segment. Bij Headless Commerce worden die twee kanten losgekoppeld en met elkaar verbonden via een API, waardoor B2B-klanten nu ook een B2C-experience kunnen hebben. Van allebei de best-of-breed, flexibel en stabiel. 

Marketeer blij, developer blij, dealer blij, consument blij.