Appen met Stefan van Toyota over inclusieve mobiliteit

Appen met Stefan van Toyota over inclusieve mobiliteit

04-09-2024 (13:45) - Appen met

De Paralympische Spelen zijn volop aan de gang. Hoofdsponsor Toyota zorgt ervoor dat iedereen tijdens het toernooi van A naar B komt, ook de mensen met een fysieke beperking. We appen met Stefan Kleinrouweler, Senior Brand Manager bij Toyota, over de inzet van de autofabrikant voor toegankelijke mobiliteit.

Status: beschikbaar

Hi Stefan, Sem hier van Fonk. Leuk dat je tijd hebt om te appen!
Hi Sem, leuk dat je appt!

Ik zag dat je in Parijs bent geweest. Wat was jouw persoonlijke hoogtepunt?
Ja echt ontzettend gaaf! We zijn natuurlijk al jaren partner van de Olympische en Paralympische Spelen, maar om het nu zo dichtbij mee te kunnen maken is fantastisch. Voor mij was het absolute hoogtepunt om te ervaren hoe sport mensen verbindt en inspireert. Ondanks dat er natuurlijk competitie op topniveau is, sta je samen met supporters van vele andere landen naast elkaar te juichen. Dat we dit recht onder de Eiffeltoren konden doen was natuurlijk helemaal bijzonder en onvergetelijk. Ben je er zelf ook geweest? Morgen vertrek ik weer naar Parijs, dit keer voor de Paralympische Spelen.

Bewegingsvrijheid

Nee ik ben er helaas niet geweest, maar het staat zeker op mijn bucket list voor later! Wat gaan jullie als Toyota zijnde doen tijdens de Paralympische Spelen?
In Parijs zie je ontzettend veel terug van Toyota tijdens de Spelen. Met Toyota zetten we ons sterk in om mobiliteit voor iedereen mogelijk te maken. Dit zie je niet alleen terug in de bijna 3.000 elektrisch aangedreven voertuigen die naar Parijs zijn gehaald (waaronder zo'n 1.500 waterstoftaxi's en bussen die daar rondrijden), maar ook zie je andere vormen van mobiliteitsoplossingen die vanuit Toyota beschikbaar zijn gesteld. Denk hierbij aan bijvoorbeeld de zo'n 200 E-pullers waarmee klassieke rolstoelen kunnen worden omgezet naar een elektrische aandrijving. Hiermee wordt de bewegingsvrijheid van rolstoelgebruikers aanzienlijk vergroot.

Wellicht heb je ze ook gezien bij de openingsceremonie van de Paralympische Spelen? Ook rijden er bijvoorbeeld zogenoemde APM's (Accessible People Mover), die speciaal is ontwikkeld om mensen met een lichamelijke beperking te kunnen vervoeren. Dat we dit doen is vanuit de overtuiging dat bewegingsvrijheid voor iedereen vanzelfsprekend zou moeten zijn. Maar dit ziet niet alleen op mobiliteitsoplossingen. Ik noemde net al dat sport verbindt en inspireert, maar als je ziet wat deze Paralympische topsporters ondanks hun beperking hebben weten te bereiken is echt fascinerend. Dan hebben we het hier natuurlijk over de 'happy few' die het tot de Spelen hebben weten te bereiken, terwijl 1 op de 10 mensen in Nederland te maken heeft met een vorm van bewegingsbeperking. Juist voor hen valt er ook op mentaal vlak nog ontzettend veel te winnen. Hier zijn we nu ook in Nederland volop mee bezig.

Drempels

Dat is een hele mond vol! Aan wat voor Nederlandse acties moet ik dan denken?
Haha zeker, maar ook hard nodig om de nodige beweging te krijgen. Onlangs hebben we in samenwerking met Panelwizard onder 2.000 respondenten een onderzoek laten uitvoeren naar de drempels die worden ervaren door mensen met een beperking. Wat we zagen is dat zo’n 66% aangeeft dat sport voor hen niet mogelijk is. En dat terwijl sport een mega belangrijk onderdeel is om mee te kunnen komen in de maatschappij. Het zorgt voor meer zelfvertrouwen en zelfstandigheid, maar ook voor meer sociale contacten met mensen met én zonder beperkingen. De drempels die worden ervaren om te gaan sporten en mee te doen zijn zowel fysiek als mentaal. Zo zijn er veel organisaties die zich inzetten bij het helpen vinden van een sportclub die geschikt is in de buurt of bij het lenen van middelen zoals een rolstoelbasketbal-rolstoel. Echter gaf zo’n 62% aan niet te weten bij wie ze hiervoor kunnen aankloppen.

"Als wij geld verdienen aan de maatschappij, dan moeten wij ook iets teruggeven aan de maatschappij"

Naast de mobiliteitsoplossingen die ik net al benoemde leveren we ook aangepaste auto’s aan TeamNL en zetten we ons juist ook in op bewustwording onder zowel mensen mét als zonder beperking. Dat doen we door te laten zien wat het mee kunnen sporten doet voor mensen met een beperking. Dit is onder andere terug te zien in een serie afleveringen die we hebben gemaakt met een aantal jonge kinderen die door middel van sport hebben ervaren wat ze wél kunnen. Dit geeft zelfvertrouwen maar ontlast ook de ouders/verzorgers doordat ze zelfstandiger zijn dan ooit.

Zo kwam Jernilius Martina (een van deze kinderen) thuis en zei ‘Papa, ik word niet meer gepest’. Dat raakt je natuurlijk ontzettend. Samen met onze sport ambassadeurs, zoals Jetze Plat, Fleur Jong, Chris Vos en Esther Vergeer zetten we ons in om hen te inspireren ook te gaan sporten. Dit hoeft niet te zijn met topsportambities. Het überhaupt al bewegen en meedoen is een ontzettend grote winst. Om kinderen te helpen bij het vinden van de sport die bij ze past organiseren we op 6 oktober de ‘Onbeperkte Sportdag’ bij het Friendship Sports Centre in Amsterdam. Hier kunnen zo’n 2.500 kinderen met en zonder beperking samen onder goede begeleiding meer dan 20 verschillende sporten uitproberen die zijn aangepast op beperkingen. Het mooiste doel is om hiermee een gelijk speelveld te creëren die ze ook thuis kunnen voortzetten.

Mooi initiatief! Waarom hebben jullie bij Toyota in eerste instantie gekozen om nadruk te leggen op dit thema?
Vanuit het oprichtingsmanifest van Toyota werd door Sakichi Toyoda al geschreven dat als wij geld verdienen aan de maatschappij, het ook aan ons is om iets terug te geven aan de maatschappij. Hierbij is het goed om je als merk en organisatie af te vragen welke rol je hierbij kan en mag spelen. Toyota zet zich vanuit het ‘mobiliteit voor iedereen’ gedachtegoed in om naast een breed aanbod aan auto’s juist ook de kennis en middelen te gebruiken om ook voor mensen die hierbij net buiten de boot lijken te vallen dezelfde kansen te kunnen bieden. Toyota is dus meer dan een autobedrijf, maar een die zich inzet voor mobiliteitsoplossingen voor iedereen. Het onderzoek dat ik net benoemde bevestigde echter dat enkel en alleen fysieke middelen bieden niet voldoende is, en daarom zetten we ons ook in op bewustwordingen en het inspireren en faciliteren bij het overwinnen van mentale drempels.

Missie H2

Good to know. Ook zag ik dat je lid bent van Missie H2. Wat is jouw rol hierin?
Als Toyota zijn we inderdaad onderdeel van Missie H2, waarbij ik Toyota vertegenwoordig in het consortium. Bij Toyota geloven we dat er veel verschillende behoeftes zijn als het gaat om mobiliteit. Denk hierbij aan kleine stadsritjes, maar ook lange afstanden of zelfs zwaarder vervoer. Hierbij bieden we dus een mix van verschillende oplossingen die op een zo duurzaam mogelijke manier toch het beste aansluit bij deze unieke behoeften. Naast de bekende hybrides en batterij elektrische voertuigen zet Toyota ook stevig in op waterstof elektrische aandrijvingen. Hiervoor zijn al meerdere waterstof voertuigen beschikbaar, en dit aanbod blijft alleen maar groeien. Deze hebben als voordeel dat je hiermee relatief grote afstanden kan afleggen (zo heeft de Toyota Mirai in 2021 al een wereldrecord neergezet door 1.360 kilometer op één tank waterstof te rijden), maar ook dat je met het tanken niet uren aan een laadpaal hoeft te staan.

Samen met de andere bedrijven die onderdeel zijn van Missie H2 zetten we ons in om partijen te verbinden en daarmee bij te dragen aan waterstof als een van de oplossingen in de energietransitie. In Nederland hebben we een ontzettend sterke positie om hierin koploper te zijn. Zowel de geografische ligging van Nederland, maar ook de infrastructuur draagt eraan bij dat wij hét waterstofland kunnen worden en hiermee de energietransitie versnellen. Hiermee zorgen we er ook nog eens voor dat we minder afhankelijk zijn van andere landen. Juist door de samenwerking op te zoeken zorg je voor rust en vertrouwen en geef je geïnteresseerden niet het gevoel dat zij als enige een 'leap of faith' hoeven te nemen. Er zijn ontzettend veel bedrijven die zich nu al volop richten op het gebruik van waterstof, en dit dragen we onder andere met Missie H2 samen uit.

Nice, ik zag al meerdere berichten over Missie H2 en de Paralympische Spelen langskomen
Ja ontzettend gaaf om te zien dat alles nu begint uit te rollen na maanden van voorbereiding, met nog veel meer wat komen gaat! :)

Op maat gemaakt

Kan je daarover nog snel wat meer over vertellen? 
Haha, ik kan hier nog niet alles over loslaten, maar weet dat onze initiatieven op het gebied van mobiliteit voor iedereen meer is dan een eenmalige campagne. Ook na de Spelen en de Onbeperkte Sportdag van 6 oktober blijven we ons hier de komende jaren voor inzetten met als doel bewegingsvrijheid voor iedereen net zo vanzelfsprekend te maken als voor jou en mij. Zo werken we aan oplossingen om auto’s op maat voor mensen met een beperking nog toegankelijker te maken, en zetten we ons in om ook op lokaal niveau bij te dragen aan een gelijk spel en het vergroten van bewegingsvrijheid. Zo hoef je niet meer naar een centraal punt in Nederland, maar kan je hiervoor ook gewoon terecht bij de Toyota dealer bij jou om de hoek.

Hou onze berichten goed in de gaten op alles wat komen gaat zou ik zeggen ;). Voor nu stort ik me nog even volop op de Paralympische Spelen en de Onbeperkte Sportdag. Oh, en mocht je iemand kennen voor wie deze dag kan helpen bij het vinden van de juiste sport, laat diegene zich dan vooral aanmelden. Het zal ze een absoluut onvergetelijke dag en hopelijk ook inspiratie bieden wat er nu én in de toekomst allemaal wél mogelijk is.

Bedankt voor je tijd en antwoorden, Stefan!
Geen probleem, leuk om je via deze weg te spreken!