Apple eerste biljoenenmerk ter wereld volgens Kantar

Apple eerste biljoenenmerk ter wereld volgens Kantar

12-06-2024 (10:13) - Marketing

Daags na de introductie van Apple Inteligence bereikt Apple een historische mijlpaal. De techgigant is namelijk het eerste biljoenenmerk ter wereld volgens het Kantar BrandZ Most Valuable Global Brands Report 2024. Voor het derde jaar op rij staat Apple op nummer 1, gevolgd door Google, Microsoft en Amazon.

McDonald's behoudt zijn plaats in de top vijf door voortdurende innovaties, zoals het gebruik van AI voor dynamische menuborden en het voorspellen van bestellingen. NVIDIA stijgt 18 plaatsen naar de 6e positie, met een merkwaardestijging van 178%. Facebool keert terug in de Top 10 na een jaar afwezigheid en Oracle staat voor het eerst in de Top 10. 

De totale merkwaarde van de Global Top 100 is met 20% gestegen tot 7,64 biljoen euro. Sinds het begin van de ranglijst in 2006 is de totale merkwaarde met 474% gestegen.

Martin Guerrieria, Hoofd van Kantar BrandZ, stelt dat Apple heeft bewezen bestand te zijn tegen moeilijke markomstandigheden: "Dit toont aan dat sterke, onderscheidende merken het best bestand zijn tegen wereldwijde economische verstoringen. Merken die investeren in AI zien opmerkelijke resultaten, wat bijdraagt aan verbeterde klantervaringen en groei in merkwaarde."

Ook andere AI-gedreven bedrijven zoals Adobe en AMD boekten een vooruitgang, met merkwaardestijgingen van 66% en 53%. Binnen de categorieën zien we opmerkelijke verschuivingen, zoals Corona als meest waardevolle biermerk en Louis Vuitton als toonaangevend in de luxe sector.


Bureaus

Media

Economisch