Creatieven starten de Content Club
26-11-2012 (08:05) - Bureaus
‘Weg met al die brancheorganisaties en bureaus die content willen claimen en op print of social proberen te plakken. Content gaat over inhoud, niet over mediakanalen. Daarom de hoogste tijd voor de Content Club, een open kennis- en discussieplatform dat content uit de hokjescultuur wil halen. Content draait om verhalen waarmee je doelgroepen in de juiste context weet te raken.’ Bovenstaande is het credo van de oprichters van de Content Club Nederland is een initiatief van Cor Hospes en Mark de Lange.
‘Content is momenteel het grootste buzz-woord onder marketeers en communicatieprofessionals. Iedereen probeert het begrip vanuit zijn eigen invalshoek te claimen. Wij benaderen content volledig kanaal- en brancheonafhankelijk, en dat is hard nodig’, zegt Hospes. De Lange: ‘Er is nog geen contentplatform gericht op kennisdeling. De bestaande brancheverenigingen blijken te veel incrowd, vooral gericht op lijfsbehoud. Ze zijn niet gericht op hoe je binnen de juiste context meerwaarde kunt bieden aan doelgroepen. Terwijl marketingcommunicatie daar om zou moeten draaien. En dat doe je met content die het waard is om te delen en verder te vertellen, met als startpunt telkens het kernverhaal van een bedrijf, merk of organisatie. Te verspreiden via tal van middelen. Van blogs en congressen tot magazines en activaties.’
De club is voor iedereen toegankelijk die geïnteresseerd is in content marketing, zegt De Lange. Hij denkt aan marketeers, communicatieprofessionals, PR-mensen, conversation managers of social media managers. ‘Iedereen die met relevante content toegevoegde waarde wil leveren aan zijn doelgroepen. Geen dwingende reclameboodschappen, maar content die informeert, inspireert of mensen iets bijbrengt. Kortom: content die mensen helpt en hun leven verrijkt of veraangenaamt.’
