Experiment ‘40 Dagen Vasten’ is een hit

20-03-2013 (00:00) - Bureaus

Het initiatief '40 Dagen Vasten' van reclamebureau Buutvrij for life, waarbij creatieven een vuist maken tegen de crisis, slaat aan. De opdrachten van ‘vastenklanten’ als Bacardi, BNN, Oxfam Novib, Strukton en Red Bull stromen binnen. Daarnaast sluiten steeds meer Nederlandse topcreatieven zich aan bij de sympathieke beweging.
 
De crisis brengt angstige tijden met zich mee voor het gemiddelde reclamebureau. Hoe ver gaan de budgetten achteruit? Komen er genoeg klanten binnen? Is er nog ruimte voor originaliteit of worden oude campagnes herkauwd om kosten te drukken? Buutvrij for life zegt: ‘Crisis Schmisis’.
 
Het idee: het Amsterdamse reclamebureau werkt 40 dagen lang, 7 dagen in de week, 'gratis', voor wie het maar wil. En de beloning voor dat werk wordt helemaal toevertrouwd aan de opdrachtgever, na afloop van de klus. Die instelling staat haaks op de 'graaicultuur' die de oorzaak is van alle crisisellende. Naar eigen zeggen heeft het bureau geen last van een afname in opdrachten. Sterker nog, het is nog nooit zo druk geweest.
 

Het experiment is over de helft (er zijn nog 10 dagen 'vasten' te gaan) en aanvragen voor campagnes, creatieve concepten en brand activations blijven binnen komen. Voor grote en kleine merken. Zo liet Red Bull bijvoorbeeld een online campagne ontwikkelen, had PostNL een direct mail uitdaging en nu is ook kersverse goededoelenorganisatie Friday5 uit Los Angeles aangehaakt. 


Reacties

DIT IS ECHT FANTASTISCH.
Petje af voor die mannen.

Ed @ 20-03-2013 11:16 uur

Media

Marketing

Economisch