Fair Play zet vraagtekens bij pitches
25-01-2013 (08:26) - Bureaus
Ontwerpers worden sinds jaar en dag geconfronteerd met pitches en competities. In deze tijden van crisis lijkt de vraag naar minimaal of onbetaald werk des te groter, zowel vanuit de zakelijke markt als vanuit de overheid.
De investering in pitches doet de branche inmiddels kraken in haar voegen. Terwijl het maken van iedere collectieve afspraak om tot zelfregulering te komen door de mededingingswetgeving verboden is.
Doe je wel eens mee aan een pitch of creatieve competitie, schrijf je weleens een pitch uit of heb je hier op een andere manier mee te maken?
Je kunt bijvoorbeeld naar Fair Play gaan, een event georganiseerd door de Beroepsorganisatie Nederlandse Ontwerpers (BNO), over creatieve competities en pitches. Waarom zijn ze er, hoe worden ze ingezet, wat zijn de ervaringen, wat kunnen ontwerpers en opdrachtgevers van elkaar leren?
Ellen Schindler (business director Kossmann.dejong) en Richard van Tiggelen (managing partner Funcke communications & design) gaan aan de hand van concrete voorbeelden in op hun ervaringen met creatieve competities. Waarom kiest een opdrachtgever voor een creatieve competitie voor er een opdracht wordt verstrekt?
De andere kant van het verhaal wordt verteld door Mark van Iterson (Global Head of Design & Concept, Heineken International). Advocaat en expert in het mededingingsrecht Mariëtte Plomp (Barents Krans) laat haar licht schijnen op mededingingsrechtelijke aspecten.
Moderator: Ruben Maas.
Fair Play vindt plaats in Het Nieuwe Instituut in Rotterdam, 1 januari 2013 ontstaan uit een fusie van Premsela, Nederlands Instituut voor Design en Mode, het Nederlands Architectuurinstituut (NAi) en het Virtueel Platform, kennisinstituut voor e-cultuur.