KesselsKramer in Donkere Kamer van Damokles

30-10-2012 (08:22) - Bureaus

De Donkere Kamer van Damokles van Willem Frederik Hermans staat dit jaar centraal tijdens Nederland Leest, de leesbevorderingscampagne van de CPNB. En van 1 tot en met 30 november gaat Nederland massaal discussiëren over de thema's die dit boek aansnijdt. Hermans toont hierin op geraffineerde en beklemmende wijze aan dat niets zwart wit is en er niet zoiets bestaat als een eenvoudige keuze tussen 'goed' en 'slecht'. 
 
Om de discussie op scherp te zetten is de volledige heruitgave van Hermans’ meesterwerk in tweeën gedeeld: de helft van de Nederlanders ontvangt een groen exemplaar met over de cover de tekst: 'Wie dit leest is goed'. Terwijl de andere helft van Nederland een rood boek ontvangt met het buikopschrift 'Wie dit leest is slecht'. Nooit eerder verscheen een boek met twee lijnrecht tegenover elkaar staande covers. De boeken worden binnenkort willekeurig verdeeld. Niemand weet dus van te voren of hij 'goed' danwel 'slecht' wordt bevonden.
 


Om de discussie op gang te brengen is de campagne van KesselsKramer dit jaar dus extra scherp ingestoken. Behalve een radicale tweedeling in de lezers, komt de verdeeldheid ook terug in groene en rode gebieden in de bibliotheek, in een groots openbaar debat met een 'goede' en 'slechte' tribune, in online films, in 'goede' en 'slechte' stick-it blaadjes waarmee je overal je oordeel kan achterlaten, in posters, merchandise en zelfs in 'goede' en 'slechte' koffie. Alle communicatie is gericht op het opwekken van discussie.  


Media

Marketing

Economisch