Appen met Max Blom over 20 jaar Mystic
Afgelopen maand vierde Nederlands kitesurfmerk Mystic hun 20-jarige bestaan. Mystic groeide in deze 20 jaar hand-in-hand mee met deze watersport, die in Nederland steeds populairder wordt. Fonk appte met oprichter Max Blom over het ontstaan van het merk, de invloed die Mystic op de kite-community heeft in Nederland en welke grote plannen er op de agenda staan.
Status: Beschikbaar
Ha Max, 20 jaar Mystic, gefeliciteerd! Wat gaan jullie doen om het 20-jarig jubileum te vieren?
Hoi Angela! Dank je. We hebben een boek gemaakt van 20 jaar Mystic en deze afgelopen Vrijdag gelanceerd met een goed feestje!
Gaaf! Inclusief duik of kitesurfsessie in het koude zeewater?
Van het weekend even op het Ijs gestaan maar deze week waait het weer dus dan zijn we weer op het water te vinden
Niet te stoppen in de winter! Dan moet je wel echt een passie hebben voor kiten. Hoe kwam je 20 jaar geleden op het idee om een kitesurfkledingmerk te beginnen?
Voor mijn stage aan de Johan Cruijff University kwam ik bij een windsurf accesoire merk terecht. Destijds kwam het kitesurfen overwaaien vanuit Hawaii en gaf de toenmalige eigenaar mij de opdracht op daarmee aan de slag te gaan. Daar is Mystic en mede ook mijn passie voor kitesurfen uit geboren. Ik ben daar toen uiteindelijk mee verder gegaan en inmiddels zijn we 20 jaar verder.
Kitesurfen was toen nog nieuw hier en helemaal niet zo populair, dus. Welke rol heeft Mystic in de afgelopen 20 jaar voor de kitesurfcommunity gespeeld?
Omdat we er zo vroeg bij zijn geweest is Mystic met de sport en community mee gegroeid. We zijn het eerste merk geweest dat zich echt op kitesurfers heeft gericht. Het is merk is daarom echt van en voor de kite community.
Waaraan merk je dat het meest?
Voorheen was het niet echt mogelijk om je als Kitesurfer met een merk te identificeren en daarom zag je dat dit bijvoorbeeld werd gedaan doormiddel van de merken in het golfsurfen. Door Mystic kunnen kitesurfers de identiteit rond deze lifestyle meer uiten en daarin merk je dat wij daar onderdeel van zijn geworden. Als je iemand met Mystic ziet lopen dan weet je bijna 99% zeker dat zij iets met die lifestyle te maken hebben
Hebben jullie dan ook met name user generated contentmarketing?
Ja klopt, wij bouwen bijna alles rondom onze Atleten en ambassadeurs en dus zie je terug in de content
Zo versterken de sport en Mystic elkáár, mooi!
Staan er voor de komende 5 jaar nog grote dingen op de agenda van Mystic? Of waaien jullie met de wind mee? ;)
Ja zeker grote dingen! We komen aankomend jaar met een nieuwe campagne waarin we gaan laten zien dat Mystic niet alleen een kitesurf merk is. We maken accesoires en kleding voor meerdere lifestyles en op deze manier willen we een allround waterwear merk worden. Een van die markten is het golfsurfen dus je zal ons daar terug gaan zien. Een enorme uitdaging maar wel eentje waar we heel veel zin in hebben.
Wauw, dat is een grote stap! Verwacht je veel competitie/uitdaging van de golfsurfmerken?
Ja zeker! We zijn naast Kitesurfen een aantal jaren geleden in het wakeboarden gestapt en dat gaat ons goed af. Echter zal de surfmarkt een grotere uitdaging worden dus we nemen daar de tijd. Door de juiste producten te maken zoals wetsuits, boardbags en accesoires in combinatie met de juiste ambassadeurs gaan we kijken hoe ver we kunnen komen. Maar makkelijk zal het zeker niet worden, maakt de uitdaging wel mooi!
We wensen jullie heel veel succes met de uitdaging en nog minstens 20 mooie jaren erbij als watersportmerk!
Dank voor het interview, Max!
Dank je en leuk even gesproken te hebben!