Skipintro en Caviar maken Rijksmuseum-spotjes
10-04-2013 (00:00) - Bureaus
Dat het Rijksmuseum wordt heropend na een verbouwing van ruim negen jaar, zal de kunstkenner niet ontgaan zijn. Maar ook ieder ander mag het weten. Daarom ontwikkelde productiemaatschappij Caviar in opdracht van Skipintro een serie van drie commercials, die op tv en internet de heropening van het museum communiceren. Uit L.A. vloog sterregisseur Jan de Bont naar de hoofdstad om een stukje vakwerk vol verbeeldingskracht af te leveren.
Jan de Bont staat bekend om spektakel-blockbusters als Speed en Twister. Wie anders dan hij kan hét spektakel van het jaar, de heropening van het Rijksmuseum door Koningin Beatrix op zaterdag 13 april, verbeelden in filmtaal? Rijksmuseumdirecteur Wim Pijbes benaderde hem met de vraag drie commercials te maken. Doel: zoveel mogelijk uiteenlopende mensen verleiden het Rijksmuseum te bezoeken, niet alleen degenen die sowieso al fervent museumbezoeker zijn.
Samen met productiemaatschappij Caviar ging de regisseur aan de slag, aan de hand van enkele foto’s van het verbouwde museum en een ultrakorte briefing. Daarop baseerde hij het script, in samenwerking met Hans van Dijk van reclamebureau Skipintro. ‘Ik bedacht een concept, waarbij een bezoek aan het Rijks avontuurlijker wordt’, vertelt De Bont in een editing room van de productiemaatschappij. ‘Elke commercial bevat een verhaaltje van de persoon met zijn of haar beleving van het museum.’