Online supermarkten steeds populairder

30-01-2020 (11:33) - Marketing

Steeds meer mensen doen hun boodschappen bij een online supermarkt. Bijna 3 miljoen Nederlanders het afgelopen jaar, bijna een verdubbeling ten opzichte van 2016. Dat blijkt uit de Smart Food Monitor 2020, een onderzoek dat Multiscope uitvoerde onder 7.300 Nederlanders.
 
21 procent van de respondenten heeft het afgelopen jaar boodschappen besteld bij een online supermarkt. In 2016 was dit nog 12 procent (1,6 miljoen). Inmiddels winkelen 1,3 miljoen Nederlanders wekelijks bij een online supermarkt. Uit het onderzoek blijkt verder dat het einde van de groei nog niet in zicht is. Meer dan een op die vier (27 procent) van de consumenten is van plan om ook het komende jaar online boodschappen te bestellen. De online supermarkt is nog niet door alle leeftijdsgroepen massaal ontdekt. Vijftigplussers (13 procent) kiezen minder vaak voor de online supermarkt dan 18- tot 49-jarigen (29 procent).
 

Picnic grootste stijger

Picnic is de grootste stijger van alle online supermarkten (+21 procent). Van de online bestellers doet één op de vier zijn boodschappen bij Picnic (25 procent). Hiermee blijft zij concurrenten zoals Jumbo (23 procent), PLUS (9 procent) en Coop (3 procent) voor. Ondanks een daling van 11 procent is Albert Heijn nog steeds de meest gebruikte online supermarkt (50 procent). Mannen hebben vaker een voorkeur voor Jumbo, vrouwen vaker voor Picnic.
 

Gemak

De belangrijkste redenen om online boodschappen te doen is het niet hoeven tillen met zware boodschappen (50 procent) en tijdsbesparing (49 procent). Zware boodschappen zijn voor vrouwen vaker een reden om online te bestellen dan voor mannen. Voor jongeren geldt dat tijdsbesparing vaker een belangrijke motivatie is. 
 

Bureaus

Media

Economisch