Appen met Robert van Molecule Social over de ban van TikTok
TikTok blijft de gemoederen bezighouden. Waar aan de ene kant berichten over een ban van de app blijven rondgaan, wordt TikTok ook steeds vaker ingezet voor zakelijk gebruik zoals voor jaarverslagen en is het bedrijf opnieuw partner van het Eurovisiesongfestival. Molecule Social maakt sinds twee jaar campagnes op TikTok voor onder andere Mall of The Netherlands en Samsung. Founder Robert Tammens geeft zijn blik op de toekomst van de app.
Status: Bezig
Hi Robert, dit is Maartje van Fonk magazine! Leuk je even te spreken
Hoe is het?
Goed, met jou?
Mooi, met mij ook!
Met Molecule Social zijn jullie nu 2 jaar actief als TikTok partner, vertel, wat houdt dat precies in?
Klopt! We waren een van de eerste marketing partners van TikTok in Nederland.
Dit houdt in dat we o.a in samenwerking met TikTok onze campagnes voor klanten zo impactvol mogelijk inzetten en dat we op de hoogte worden gehouden mbt de nieuwste features op het platform.
En hoe heb je deze rol de afgelopen 2 jaar zien veranderen of groeien?
We zien dat er bij steeds meer (grote) merken behoefte is aan kennis rondom dit platform.
Welke tone of voice kies je? Op welke manier wordt de content geschoten en hoe werk je samen met de juiste creators?
Daarnaast merken we dat er steeds meer ruimte is om de strategie die we voorheen enkel voor een merk op TikTok maakten nu ook beter te distribueren is op bijvoorbeeld YouTube Shorts en Instagram Reels.
Hoe kijk je nu aan tegen de berichten over een ban op TikTok? Is Nederland next, of verwacht je dit hier niet?
Het is een interessante discussie die, in mijn optiek, over de gehele linie van social media bedrijven zou moeten worden gevoerd. Er zijn voor alle grote platformen nog stappen te maken omtrent wetgeving, privacy en data en ik denk niet dat TikTok hier een uitzondering op is.
Een ban zie ik niet snel gebeuren, maar natuurlijk houden wij de berichtgeving nauwlettend in de gaten :)
Denk je dat wat dat betreft Instagram reels en Youtube shorts een goede ‘vervanging’ zouden zijn? Of ligt de kracht van die platformen toch ergens anders?
TikTok heeft een nieuwe manier van content maken geïntroduceerd, die vooral eerlijk, ongepolijst en community gericht is. Je ziet dat dit soort content ook goed werkt op bijvoorbeeld Shorts & Reels.
Ik zie het dan ook niet meteen als ‘vervanging’, maar meer als aanvulling op de al bestaande platformen.