Webshopeigenaar kan nog veel leren

02-02-2011 (09:43) - Marketing

Nederlandse consumenten die te maken krijgen met een online miskoop vinden het het meest frustrerend als webshopeigenaren niet reageren bij een melding van een online miskoop. Ruim de helft van de consumenten (52%) vindt dit de grootste ergernis bij online shoppen. Dit blijkt uit een onderzoek naar de online aankoopervaringen van ruim 3000 consumenten, uitgevoerd door Peil.nl, het online onderzoeksbureau van Maurice de Hond, in opdracht van PayPal.

Naast het ontbreken van een reactie door de webshopeigenaar, wordt het zelf opdraaien voor de retourzending en bijbehorende verzendkosten door 21 procent van de respondenten als zeer vervelend ervaren. Het gevoel dat de webshopeigenaar of eigenaar van het product de verantwoordelijkheid voor de afwijking van het product van zich afschuift wordt door 18 procent van de respondenten als meest teleurstellend ervaren, gevolgd door het terugkrijgen van kortingsbonnen in plaats van geld (10 procent) van de webshop waar de miskoop is gedaan.

Consumenten die te maken krijgen met een online miskoop waarderen een vriendelijke, snelle reactie van een webshopeigenaar het meest (43 procent). Een verantwoordelijke verkoper die niet discussieert over de schuldvraag wordt door 36 procent van de consumenten het meest op prijs gesteld. Een snelle teruggave van het geld vindt 17 procent van de consumenten het prettigst. Voor vijf procent is een gratis antwoordnummer voor retourzendingen de meest gewaardeerde geste van een webwinkel bij een online miskoop.

 


Reacties

Er zijn nog geen reacties geplaatst op dit artikel.

Bureaus

Media

Economisch